KPN lanceert Experience Stores met XR-games voor ondernemers

KPN heeft dit jaar twee Experience Stores gelanceerd. Hierin wordt ruimte aan (lokale) ondernemers gegeven om hun digitale innovaties te tonen. Softwarebedrijf Fectar heeft drie bijzondere minigames ontworpen voor deze twee Experience Stores.

KPN opende in maart een Experience Store aan de Ekkersrijt in Eindhoven. Het was de eerste KPN XL winkel met een dergelijk VR & AR Experience Center voor ondernemers. Een paar maanden geleden is een Experience Store in Amsterdam-Duivendrecht geopend.

Softwarebedrijf Fectar uit Den Bosch heeft drie minigames in Extended Reality ontwikkeld voor de Experience Stores, die bezoekers zowel in de winkel als thuis kunnen ervaren. Extended Reality (XR) is een combinatie van Virtual Reality (VR) en Augmented Reality (AR), waardoor de minigames op verschillende apparaten zoals smartphones, tablets, computers en VR-headsets kunnen worden beleefd. Gebruikers kunnen de XR-ervaring eenvoudig beleven via de Fectar-app.

Online veiligheid

“Het doel van de minigames is om ondernemers (meer) bekend te maken met de gevaren van cybersecurity”, zegt Nicolette Ooijevaar, manager Direct Channels SME bij KPN. “De ondernemer wordt uitgedaagd om na te denken over cybersecurity en hoe hij nu al stappen kan nemen om samen met KPN zijn online veiligheid te boosten.”

De ondernemer wordt er bijvoorbeeld in één van de games op gewezen dat een sterk wachtwoord belangrijk is en dat multi-factor authentication een must have is om veilig te kunnen ondernemen. In een andere game komen de gevaren van phishing aan bod. “We zijn heel blij met de samenwerking met Fectar”, stelt Nicolette. “Op een speelse manier krijgen ondernemers inzicht in het belang van een goede cybersecurity.”

Adam Smith