Onderzoek: 6 procent Nederlanders maakte ooit gebruik van businesscoach

Veel Nederlanders hebben nog nooit begeleiding van een business- of performancecoach gehad. Slechts 6,3 procent geeft aan weleens zakelijk een coach te hebben ingeschakeld, zo blijkt uit een onderzoek van het bureau Multiscope in opdracht van coachingbedrijf Lifestyle of Business (LSOB).

1,9 procent heeft weleens privé van zijn diensten gebruik gemaakt. 2 procent overweegt om in de toekomst een coach in te huren.

Van de vrouwelijke respondenten geeft 86 procent aan nog nooit een coach te hebben te gehad, terwijl bij de mannen dit percentage wat lager ligt: 82,7 procent.

John Slabbekoorn van LSOB benadrukt het belang van het inschakelen van een coach. “Een goede business coach laat de ondernemer zien wat hij/ zij zelf niet ziet waardoor de ondernemer zakelijke maar zeker ook persoonlijke inzichten krijgt om daar te komen waar hij/ zij wil komen. Hij helpt de ondernemer bij het maken van de juiste bedrijfsmatige keuzes om het bedrijf sneller te laten groeien.”

Uitgesplitst naar leeftijd geeft bijna 87 procent van de leeftijdsgroep van 55 jaar of ouder aan geen gebruik te hebben gemaakt van de diensten van een dergelijke coach. Bij de jongeren (18-34 jaar) ligt dit percentage op ongeveer 81 procent. Van de jongeren overweegt 7,5 procent in de toekomst een coach in te schakelen.

In de drie grote steden (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag) heeft 81 procent nog nooit een business of performance coach gehad. In de zuidelijke provincies ligt dit percentage nog hoger: op bijna 86 procent.

Er werkten 1.139 respondenten mee aan het onderzoek.

Adam Smith