Contargo richt een eigen holding voor spoorwegtransporten op

Mannheim – Sinds 1 juli heeft Contargo een nieuwe onderneming: Contargo Rail Services GmbH moet de reeds bestaande spoorwegactiviteiten consolideren en verder ontwikkelen. Zo bundelt de trimodale dienstverlener voor containertransporten naar het Europese achterland de activiteiten van alle drie de vervoersstromen in ieder een eigen holding (Road Logistics, Waterway Logistics en Rail Services).

Contargo Rail Services GmbH is gevestigd in Mannheim en wordt door twee railexperts van Contargo geleid: Andreas Mager werkte vóór Contargo enkele jaren voor de onderneming Hupac en Michael Lückenbach was al bij DB Cargo/DB Intermodal en bij Transfracht in diverse functies actief.

“Onze doelstelling is om binnen de Contargo Groep de spoorwegdivisie in goede banen te leiden,” zegt Andreas Mager, co-manager van Contargo Rail Services GmbH. “Wij willen de nieuwe holding als krachtig uitvoeringsorgaan van de gecombineerde vervoerssector op het gebied van spoor- en wegvervoer op de kaart gaan zetten.”

Nieuwe spoorwegproducten in de pijplijn

Voor de bestaande klanten heeft deze nieuwe onderneming geen gevolgen: de contactpersonen en telefoonnummers blijven ongewijzigd. De bundeling van de spoorweg know-how moet er veeleer toe leiden, dat er in de toekomst nieuwe spoorwegproducten ontwikkeld kunnen worden die bijvoorbeeld ook de terminals omvatten die niet tot de Contargo Groep behoren, aldus Michael Lückenbach, co-manager van Contargo Rail Services GmbH.

“Omdat Contargo Rail Services ook als uitvoerder werkt, wordt Contargo een all-inclusive aanbieder van alle drie de transportmiddelen,” vertelt Michael Lückenbach. “Bovendien hebben onze vestigingsplaatsen het voordeel dat de medewerkers en het management dankzij de bundeling van krachten op het gebied van inkoop, alsmede uniforme procedures en arbeidsprocessen meer tijd voor hun kerntaken overhouden.”

Over Contargo

Met een jaarlijks transportvolume van 2,3 miljoen TEU behoort Contargo tot de grote logistieke containernetwerken in Europa. Contargo integreert het containervervoer tussen de westelijke zeehavens, de Duitse Noordzeehavens en het Europese achterland. De onderneming beschikt in Duitsland, Frankrijk, Zwitserland en Tsjechië over 25 containerterminals. Op zeven locaties in Duitsland, Nederland en België is Contargo met een kantoor vertegenwoordigd. Bovendien exploiteert de onderneming eigen scheeps- en spoorlijnen. De 868 medewerkers waren in 2015 goed voor een jaaromzet van 405 miljoen euro.