2021 beste investeringsjaar ooit voor de gedurfde belegger

2021 eindigde met een 28% hogere AEX dan in 2020 en was zo het beste investeringsjaar ooit voor beleggers in aandelen. Opvallend was het grote rendementsverschil tussen het meest defensieve en meest offensieve beleggingsprofiel: bijna 20%.Dit blijkt uit de Vermogensbeheer Rendement index (VBR) van Vermogensbeheer.nl.

“Ondanks alle coronaperikelen, de geopolitieke spanningen en de explosief gestegen inflatie, was 2021 een extreem goed beleggingsjaar”, zegt directeur Jos Leeser van Vermogensbeheer.nl. “De AEX is de hoofdgraadmeter van de Amsterdamse beurs. Deze brak voor het eerst door de 800-puntengrens en eindigde het jaar liefst 28% hoger dan in 2020. Uit de VBR blijkt wel dat er een groot verschil in rendement tussen de verschillende beleggers is gerealiseerd.”

Hoe offensiever de strategie, hoe hoger het rendement

Vermogensbeheerders met de meer risicovolle offensieve beleggingsportefeuilles, realiseerden het hoogste rendement met een gemiddelde stijging van 23,4%. Een matig offensief profiel liet een mooie plus van 17,6% zien. Het meest defensieve risicomijdende profiel noteerde de laagste stijging: 2,8%. Een verschil van ruim 20%. Voor klanten met een neutraal beleggingsprofiel, bestaand uit zowel aandelen als vastrentende waarden zoals obligaties, realiseerden vermogensbeheerders 12,7% netto rendement. Dit was in 2018 gemiddeld -5,5%, in 2019 15,8% meer en in het zeer wisselvallige ‘coronajaar’ 2020 plus 3,1%.

Het gemiddelde rendement is gebaseerd op de cijfers van ruim 70 in Nederland actieve vermogensbeheerders en banken. Bron afbeelding: Vermogensbeheer Rendement index (VBR-index)

Vooruitblik investeringsjaar 2022

Jos Leeser: “Of de rendementstijging in 2022 positief vervolg krijgt, is nog niet te bezien. Het jaar is met name door het vooruitzicht van drie renteverhogingen in de VS, spanningen tussen het Westen en Rusland en de aanhoudend hoge inflatie wat aarzelend begonnen. Met de VBR-index zullen we het gemiddeld rendement van vermogensbeheerders ieder kwartaal nauwlettend volgen.”

Bedrijf Over:

Vermogensbeheer.nl verzamelt de rendementen van vermogensbeheerders in Nederland. Elk kwartaal berekenen wij het gemiddelde netto rendement (na kosten) die vermogensbeheerders hebben gerealiseerd. Dit gemiddelde vormt onze Vermogensbeheer Rendement index (VBR-index©) die kan dienen als vergelijkingsmaatstaf (benchmark). Er is een VBR-index voor de volgende profielen: defensief, matig defensief, neutraal, matig offensief en offensief.

Adres:

Europalaan 2