Contargo ontwikkelt Terminal Operating System met Scrum

Mannheim, 24 augustus 2016 – Contargo ontwikkelt een eigen Terminal Operating System om de operationele processen op de containerterminals te verbeteren. Twee teams van eigen medewerkers en dienstverleners ontwikkelen de software met Scrum, een methode waarmee Contargo sinds 2010 diverse krachtige softwaretools heeft ontwikkeld.

Met de term scrum wordt in het Engels verwezen naar het geworstel in een rugbywedstrijd. Net als bij rugby werken de teams die de software ontwikkelen bij Scrum als kleine, zelfstandige units. Ze krijgen alleen een richting aangereikt en bepalen zélf de manier waarop ze hun gezamenlijk doel bereiken.

Vakkennis en technische expertise

Bij Scrum legt de opdrachtgever (Product Owner) de vereisten aan het product vast in een zogenoemde Product Backlog. Contargo werkt met vakkundige, technische Product Owners, die via een gebruikersgroep door experts worden ondersteund. Voorafgaand aan ieder project worden de eisen waaraan de software moet voldoen in kaart gebracht. Het Requirements Engineering Team begeleidt ook de ontwikkelfase, waarin de gebruikers feedback leveren op de in ontwikkeling zijnde software.

Stap-voor-stap

Van de Product Owners krijgen de ontwikkelteams iedere 14 dagen losse werkpakketten uit de Product Backlog. De teams zijn cross-functioneel: ze zijn samengesteld uit vakinhoudelijke en technische experts, ontwikkelaars, ondersteunende personen enz. Contargo vindt het belangrijk dat ontwikkelaars naast de technische ook de vakinhoudelijke visie van de opdrachtgever begrijpen.  Tijdens dagelijkse meetings overlegt het team waaraan het werkt en welke problemen hierbij kunnen optreden. Wekelijks is er overleg met andere teams. Aan deze overlegmomenten kan men bij Contargo ook per videoconferentie deelnemen.

Regelmatige feedback

Twee keer per maand presenteert het team aan de Product Owner en de toe­komstige gebruikers de resultaten. Het systeem wordt hierbij live getoond. De feedback van de deelnemers dient als input voor de volgende opdracht. Op die manier begint het proces opnieuw – tot het eindproduct klaar is.

Als alle basisvereisten eenmaal zijn geïmplementeerd, wordt de software binnen een beperkte omgeving getest zodat ook andere gebruikers kennis kunnen maken met het product en hun ervaringen kunnen doorgeven aan de ontwikkelteams. Ook op het moment dat de software op alle terminals wordt geïmplementeerd, is ze niet volledig af: door veranderende randvoorwaarden kunnen aanpassingen op een later tijdstip altijd nodig zijn.

Het klinkt ingewikkeld. Contargo heeft dan ook niet voor niets besloten de software zelf te ontwikkelen: “Bij centrale IT-systemen is het cruciaal dat we onze investering op lange termijn kunnen terugverdienen”, aldus Heinrich Kerstgens, co-manager van Contargo GmbH & Co. KG. “Voor systemen als een Terminal Operations System moeten we beschikken over de broncode. Uit een eerdere aanbesteding is gebleken dat geen enkele fabrikant deze aan ons ter beschikking wil stellen. Daarom hebben wij ervoor gekozen om de TOS-software zelf te ontwikkelen.”

Dit zeggen medewerkers over Scrum:

“Als vakinhoudelijk Product Owner was ik betrokken bij de ontwikkeling van software voor het bedrijfsproces op een containerpark van het Consolidation Center van Daimler in Speyer. Ik ben zeer overtuigd van de Scrum-methode. Men is minder bezig met de theoretische basis en kan sneller eerste resultaten tonen, die dan langzaam verder uitgebreid en verbeterd worden. Bijvoorbeeld als er nieuwe eisen bijkomen zoals het wegen van containers.”

Ulrich Weiß, ploegleider Contargo Wörth-Karlsruhe GmbH

“Als vakinhoudelijk Product Owner op sales-gebied ben ik verantwoordelijk voor onze offerte- en prijssystemen. Ik sta dagelijks per videoconferentie in contact met het ontwikkelteam, zodat we snel kunnen inspelen op nieuwe uitdagingen. Via ons verkoop­team kan ik snel feedback over onze ontwikkelingen krijgen én ideeën vanuit de distributie terugkoppelen. Ook onze klanten gebruiken onze systemen intensief en komen met nieuwe ideeën.”

Elena Mirolevska, Product Owner, Contargo GmbH & Co. KG

“Ik ben als vakinhoudelijk Product Owner betrokken bij de ontwikkeling van het Terminal Operating System. De inhoudelijke vereisten zijn inmiddels gedefinieerd en user stories ontwikkeld. Dit is mijn eerste ervaring met Scrum. Ik verwacht dat wij met deze methode veel sneller met het testen van software op kleine locaties kunnen beginnen.”

Sven Zölle, terminalmanager Contargo AG

“De ontwikkeling van de software voor de DCC in Speyer heb ik als technisch Product Owner begeleid. Ik heb live meegemaakt hoe de software steeds een stukje groeide én gezien hoe tevreden de klant met onze snelle, op maat gesneden oplossingen was.”

Gert Lohmüller, Product Owner, Contargo GmbH & Co. KG

“Als Scrum Master heb ik de afgelopen jaren de sterke kanten van Scrum leren kennen: het product past zich aan de wensen van klanten en gebruikers aan. Door de betrokkenheid van de gebruiker wordt de productontwikkeling transparant, groeit het vertrouwen in de ontwikkeling en wordt het product bij implementatie beter geaccepteerd. De goede productkwaliteit minimaliseert klachten en verhoogt de klanttevredenheid. De positieve feedback van klanten en gebruikers is motiverend voor de ontwikkelteams. Dit voorkomt projectvertraging.”

Frederick Meseck, Scrum Master, Synyx GmbH & Co. KG

“Als ontwikkelaar is het mijn taak de praktijk van de klant te vereen­voudigen en tegelijkertijd mijn eigen doelstelling te realiseren: de ontwikkeling van kwalitatief hoogwaardige software. Het sterke aan Scrum vind ik vooral de mogelijkheid om het product continu te verbeteren.”

Aljona Murygina, softwareontwikkelaar, Synyx GmbH & Co. KG

Over Contargo

Met een jaarlijks transportvolume van 2,3 miljoen TEU behoort Contargo tot de grote logistieke containernetwerken in Europa. Contargo integreert het containervervoer tussen de westelijke zeehavens, de Duitse Noordzeehavens en het Europese achterland. De onderneming beschikt in Duitsland, Frankrijk, Zwitserland en Tsjechië over 25 containerterminals. Bovendien exploiteert de onderneming eigen scheeps- en spoorlijnen. De 868 medewerkers realiseerden in 2015 een jaaromzet van 405 miljoen euro.

Contactpersoon bij Contargo: Heinrich Kerstgens, Contargo GmbH & Co. KG, Rheinkaistraße 2, D – 68159 Mannheim, tel.: +49 621 59007 184, hkerstgens@contargo.net