Tweede leven voor afgeschreven computers in Bangladesh

AMERSFOORT – 1We – Een Wereld Idee gaat samen met Aatelco de ultieme uitdaging aan met 1We SNEW. Een vernieuwend project, waarin afgedankte computers een tweede leven krijgen. Want ze mogen hier dan wel zijn afgeschreven, op zijn ze nog lang niet. 1We SNEW zamelt ze in via bedrijven en laat ze recyclen. Dat gebeurt in Bangladesh, waar mensen een gedegen opleiding krijgen in mobiele ICT-leerwerkplaatsen.

Het doel van 1We SNEW is om jong ICT-talent op te leiden en kansarme mensen toegang te geven tot moderne technologie, en daarmee kennis. Het project bestaat uit een commercieel en een ideëel traject. Het verdienmodel zit in het recyclen en verkopen van de computers met de kennis vanuit SNEW en volgens een beproefde methode. Het ideële traject behelst de empowerment van kansarm talent, met de kennis van 1We – Een Wereld Idee, de ontwikkelingsorganisatie nieuwe stijl. “Deze bundeling van krachten met het bedrijfsleven resulteert in een sterke samenwerking”, zegt Martijn van Engelen, directeur van No Time To Waste en één van de initiatiefnemers van 1We SNEW.

Brug slaan

Met het ombouwen van oude zeecontainers in Nederland tot mobiele ICT-werkplaatsen voor Bangladesh, slaan 1We en SNEW tevens een brug tussen hier en daar. Bedrijven worden actief betrokken in het bedenken van oplossingen voor de traditionele container. Hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat de container duurzaam wordt ingericht? Wat heb je nodig voor de inrichting van een ICT-leerwerkplaats? En hoe voorkom je dat de containers bij hoge waterstanden onder water komen te staan?

Eenmaal klaar, gaat de ‘smart container’ op transport. “Door de metamorfose van de container hier te laten plaatsvinden, brengen we ontwikkelingssamenwerking dicht bij huis”, aldus 1We-directeur Robbert Frank Hagens, mede-initiatiefnemer van 1We SNEW. “Bedrijven kunnen zo op een laagdrempelige manier meewerken en hun maatschappelijke betrokkenheid heel concreet invullen.”

Actief meewerken

Het doel is om de eerste omgebouwde container dit najaar naar Bangladesh te verschepen. Bedrijven kunnen actief meewerken aan de ombouw van de container tot leerwerkplaats. Óf ze kunnen minimaal 25 gebruikte computers inbrengen. Van de opbrengst (dagwaarde) is 80% voor het bedrijf zelf. De resterende 20% gaat naar 1We SNEW voor de empowerment van kansarme mensen in Bangladesh.

Kijk voor meer informatie op

1We - Een Wereld Idee

Als ontwikkelingsorganisatie nieuwe stijl staat 1We - Een Wereld Idee voor een nieuwe vorm van ontwikkelingssamenwerking in de 21e eeuw. Door vanuit een ondernemende, creatieve geest anders te denken én te doen. Dat dit werkt, bewijst de organisatie al sinds 2006. Met dynamische ontwikkelingsprojecten, waarin kansarme mensen met talent leren om te ondernemen en daarmee het heft in eigen hand te nemen. Het doel: empowerment van de nieuwe generatie in onderontwikkelde gebieden.