Handelsplatform van Rotterdamse scale-up Distro Energy gelanceerd

Distro Energy, een scale-up van Havenbedrijf Rotterdam, heeft dinsdag 20 juni in het Innovation Dock zijn handelsplatform voor hernieuwbare elektriciteit feestelijk gelanceerd met de eerste 35 gebruikers.

Distro Energy heeft een intelligent en volledig geautomatiseerd handelsplatform ontwikkeld, waarmee bedrijven zelf opgewekte energie onderling lokaal kunnen verhandelen en het verbruik hiervan kunnen optimaliseren. Dit leidt tot forse besparingen, blijkt uit een eerste test in het Innovation Dock.

“Distro versnelt de energietransitie met een nieuw marktmodel om lokaal gunstigere prijzen te bieden voor duurzame stroom”, zegt CEO Tim de Knegt van Distro Energy. Hij is daarnaast ook Treasurer & Manager Strategic Finance and Treasury van het Havenbedrijf Rotterdam. “Dit zorgt niet alleen voor meer lokaal verbruik van hernieuwbare stroom, maar ook voor lagere kosten voor de gebruikers, een beperking van congestie en betere rendementen voor partijen die hernieuwbare energie opwekken en/of opslaan. In eerste instantie groeit de marktplaats het komende jaar voornamelijk met gebruikers in het Rotterdamse industrie- en havencluster. Dit zijn niet alleen afnemers en producenten, maar ook energieleveranciers en netbeheerders”, aldus De Knegt.

Daadkrachtig team

“We hebben de partijen veel te bieden met onze producten in de huidige tijd van volatiele, zelfs negatieve prijzen, congestieproblematiek en een noodzaak om te elektrificeren om emissie reductiedoelstellingen te halen”, verzekert De Knegt. “We hebben een daadkrachtig, internationaal team opgebouwd met veel ervaring op het gebied van het maken van voorspellingen, het realiseren van marktplaatsen en het geautomatiseerd uitvoeren en afhandelen van termijncontracten.”

Openingsprogramma

Tijdens het feestelijke openingsprogramma kwamen naast De Knegt ook Vivienne de Leeuw (CFO Havenbedrijf Rotterdam), Wouter Alblas (managing director Brainchild Commodity Intelligence) en Emile Croin (CEO Anexo) aan het woord. De Leeuw ging onder meer in op een versnelling van de energietransitie, terwijl De Knegt het platform en de plannen van Distro Energy introduceerde. Brainchild Commodity Intelligence en Anexo zijn de partners waarmee Distro Energy het eerste klantproject realiseert. De locatie van de lancering, het Innovation Dock in Rotterdam, is ook de eerste klant van Distro Energy.

Adam Smith