Deens Design gedurende de feestdagen

Tijdens de feestdagen dit najaar 2011 maakt Deens Design erg veel indruk. Van oudsher is Deens Design met name bekend van de uurwerken en sieraden zoals die van Pilgrim. Al tientallen jaren is dit een begrip onder de horloge kenners maar ook onder de niet-kenners. Kenmerkend voor Deens Design is vooral het simpele en tegelijkertijd bijzondere karakter. Eenvoud maakt deze horloges tot wat ze zijn vandaag.

Maar Deens Design houdt tegenwoordig veel meer in. Ontwerpen uit Denemarken komt men tegenwoordig overal in huis tegen. Of dit nu in keuken is, met een strakke snijplanken set of spatelset, of in de woonkamer met allerlei bijzondere accessoires of speelgoed voor kinderen. Deens design is tegenwoordig alom aanwezig in een woning. Deze mooie en bijzondere producten uit Denemarken vallen op in de woning. De vertegenwoordiging van Deens Design in een woning is vaak sfeerbepalend. Dit komt niet door het aantal objecten met een Deens Design achtergrond, maar vaker zelfs doordat de producten zo op zichzelf staand zijn en zich automatisch aanpassen aan de omgeving. Dit komt door vormgeving, kleurtoepassing en het verhaal erachter. Juist door het strakke maar simpele design waardoor het alle aandacht trekt in uw woning maar ook op de zaak.

Ook in de zakelijke markt is Deens Design tegenwoordig erg sterk. De standaard fles wijn, of het pakketje met zalm is tegenwoordig verleden tijd. Partnership wordt gerealiseerd door verbondenheid, niet alleen in commerciële zin, maar tegenwoordig, in deze economisch zware tijd, is sensitiviteit ook erg belangrijk. Deens Design helpt deze verbondenheid te realiseren.

De afgelopen tien jaar in  de geschiedenis van de Deens Design is bijzonder interessant. Er wordt een hele duidelijke verschuiving geconstateerd in de propositie van Deens Design.  De ontwerpen hebben zich ontwikkeld in geheel nieuwe richtingen. Dit is vooral te danken aan de digitale en technologische vooruitgang die de wereld doormaakt. Ontwerpen is niet langer gewoon een bevoegdheid die is toegepast in verband met productontwikkeling en styling. Vandaag, heeft ontwerp, engineering een duidelijke aanwezigheid in alle bedrijfstakken en beperkt zich dus zeker niet meer tot alleen de consumenten markt. Daarnaast wordt het gebruikt voor het maken van concurrerende oplossingen in communicatie, service, organisatie structuren, enz.

Niet alleen de functionaliteit van een oplossing maar ook zeker de verpakking er omheen, en het achterliggende verhaal, geven gestalte  aan hetgeen gepresenteerd wordt. En dit gebeurt niet alleen lokaal, maar gaat veel verder. Design gaat een steeds grotere rol spelen in de gehele maatschappij. Daarnaast worden ontwerpen ook gebruikt voor de maatschappelijke uitdagingen op terreinen als welzijn, klimaat en milieu, en het is dus meer algemeen dan vroeger. Duurzaamheid en kwaliteit staan te allen tijde centraal bij Deens Design.

www.Alfems.nl

Merel Bata