Calculatieprogramma: compleet en nauwkeurig berekenen

In de bouw heeft men regelmatig te maken met overschrijdingen en tegenvallers voor wat betreft de kosten. Dit komt meestal door een onderschatting van de kosten of kosten die niet worden meegenomen in de berekening. Met een calculatieprogramma kunt u bedragen correct en volledig in kaart brengen. Dit kan zowel digitaal als op papier overzichtelijk worden gemaakt. Wat houdt een calculatieprogramma in en wat zijn de voordelen ervan? Dat leggen wij u uit in dit artikel.

Wat is een calculatieprogramma?

Met een calculatieprogramma kunt u snel een complete en nauwkeurige begroting maken van uw bouwplannen. Dit kunnen verschillende soorten bouwplannen zijn, zoals verbouwingen, renovaties, nieuwbouw, aanbouw en onderhoudswerkzaamheden. Het calculatieprogramma kan worden ingezet als een uitstekend hulpmiddel bij het berekenen van uw offertes en facturen, rapportages, bestellingen en nacalculaties. Het is een totaalpakket voor uw bedrijfsvoering.

Voordelen calculatieprogramma

Het gebruik van een calculatieprogramma is voornamelijk tijdbesparend, maar ook gemakkelijk in gebruik. U hoeft geen cursus te volgen om het programma te kunnen gebruiken. Het programma biedt een compleet overzicht waarin u snel en flexibel met gegevens om kunt gaan. Met dit programma kunt u een professionele offerte en factuur opstellen. Ook heeft u altijd een duidelijk prijsoverzicht paraat van de inkoopprijzen van de verschillende leveranciers, fabrikanten of aannemers. Daarnaast krijgt u een duidelijker overzicht van uw bouwplannen per project. Hierdoor houdt u consequent alle werkzaamheden en materialen bij. Ten slotte kunt u ook achteraf gegevens inzien en aanpassen indien u dat wilt, zoals prijzen en te verrichten werkzaamheden.

Welk programma moet u aanschaffen?

Het aanschaffen van een calculatieprogramma is een aanrader, omdat automatiseren van processen het werk verlicht en tijdbesparend werkt. Toch moet u goed informeren welk softwareprogramma geschikt is voor uw onderneming. Daarbij moet u niet alleen letten op de prijs van het programma of de onderhoudskosten. Ook de efficiëntie en functionaliteit van het programma zijn belangrijk bij de aanschaf. Daarom moet de aanschaf van een calculatieprogramma goed doordacht gebeuren.

Sara Sijsling