BMW M5 Zijn doel voorbij geschoten?

Bovenmenselijke zelfbeheersing gewenst voor BMW M5!
BMW M5Okay, de nieuwe BMW M5 heeft twee cilinders moeten inleveren. Maarrrr, hij biedt tien procent meer vermogen (560 pk) en dertig procent meer draaimoment (680 Newtonmeter) voor een prijs (€132.250,–) die twintig mille lager ligt dan die van z’n voorganger! Dat hebben we ‘te danken’ aan de BPM die meer en meer een heffing op CO2-uitstoot wordt en aan de ‘efficient dynamics’ strategie van BMW. Mede dankzij de start-stop automaat (ja,ja!) zou je gemiddeld 1 op 10 moeten kunnen rijden. Wat 30 procent minder is dan z’n voorganger door de (test)bank genomen in z’n inlaatkelken goot. Al met al dus ook een echte kandidaat voor de exclusievere autolease sector.

Om te snappen dat het bovenmenselijke zelfbeheersing vergt om dit verbruikscijfer daadwerkelijk te realiseren, hoef je niet bijzonder Bright te zijn. En de bromsnor die begrijpt dat het minstens evenveel zelfbeheersing vergt om je enigszins aan de snelheidslimieten te houden in een BMW M5, moet nog geboren worden (0-100 in 4,4 s). Tegen de begrenzer stuiteren bij 250 km/h op een redelijk overzichtelijke provinciale weg met wat laffe bochtjes is heus niet onrealistisch. Wie Porsches wil pesten op de autobahn, laat de begrenzer in de fabriek opschuiven naar 305 km/h. En laat je hem met verlies van de fabrieksgarantie helemaal losmaken, dan stoot je gewoon keihard door in het snelheidsdomein der supersportwagens.

Missen we de gillende V10?
Een beetje toch wel, al was het maar vanwege het geluid. En de lekker brute SMG-bak die eraan gekoppeld was, had eigenlijk ook wel wat. Maar de mannen van de M GmbH weten heel goed wat ze moeten doen om puristen te (blijven) plezieren. Dat de V8 in de basis dezelfde machine is als die van die lach- en meelijwekkende BMW X5/6 M’s, blijkt daardoor geen probleem.
Want de BMW M5-motor heeft naast twee turbo’s ook Valvetronic. Daardoor haalt deze motor tot boven de zevenduizend toeren machtig door en is geen sprake van die dodelijk saaie dieselkarakteristiek van andere moderne turbomotoren. En al klinkt ‘ie dan minder racy/sexy dan z’n voorganger, je kunt er nu heel ordinair mee rotonderoken omdat het nieuwe M-differentieel dan vrolijk voor de volle 100 procent spert. Ook de 7-traps dubbelkoppelings-bak is geniaal. En je kunt nu een persoonlijke ‘set-up’ voor Zandvoort en eentje voor de Nordschleife voorprogrammeren uit 1001 instellingsmogelijkheden. Handig!

Dus en maar want…
Supertoll & Affengeil dus, een BMW M5. En minder fout dan een AMG-Benz. Maar eigenlijk ben je natuurlijk een onzettende Fritz als je met zo’n ding gaat rijden. De setup van de nieuwe BMW M5 is veel meer gericht op het comfortabel vertroetelen van de kopende doelgroep in plaats van de niet kopende journalisten….
En daarmee doet de BMW M5 werkelijk alles heel goed, maar niks meer perfect. Wie dus een beetje nadenkt, pakt fijn een dikke diesel (Touring/Avant/ Range Rover Sport) voor het dagelijkse werk en laat Bright er een fijne gebruikte M3 (CSL) of GT3 voor zon- en andere feestdagen naast plakken!.

Bright Autolease
Tel: 020 – 45 11 702
Mail: info@brightlease.nl

• Beamer schreef:

Deze auteur weet werkelijk niet waar hij over schrijft…
    Tranentrekkend en op een vervelende populaire wijze geschreven.
    ‘Leuk zijn’ is gelukkig echt een vak apart…

Zomaar 1 voorbeeldje: ‘Want de BMW M5-motor heeft naast twee turbo’s ook Valvetronic. Daardoor haalt deze motor tot boven de zevenduizend toeren machtig door en is geen sprake van die dodelijk saaie dieselkarakteristiek van andere moderne turbomotoren.’

Moehaha! De M5 heeft een benzinemotor (diesel is totaal niet im Frage) dus ook de vergelijking naar ‘die dodelijk saaie dieselkarakteristiek’ gaat volledig mank…

Advies: schoenmaker hou je bij je leest….