Zaragoza verwelkomt de elektrische.

We praten over het panorama van gedeelde voertuigen die de straten van Zaragoza nemen. Een uniek fenomeen in Spanje

Eerst kwamen de rode ‘biZis’ aan. Later, de gele motorfietsen. Nu komen de oranje elektrische scooters en nieuwe fietsen van dezelfde kleur. Daarnaast worden vandaag de groene elektrische scooters van het bedrijf Lime gelanceerd. En in een maand tijd zijn er ook blauwe en witte fietsen, ook elektrisch.

In de straten van Zaragoza wordt een regenboog getrokken door openbare voertuigen van alle soorten en omstandigheden, waaraan ze worden verenigd door een gemeenschappelijke factor: een bedrijf dat ze op straat ter beschikking stelt aan de gebruikers, en ze gebruiken ze naar eigen smaak en parkeren ze waar het hen het beste uitkomt.

De “nieuwe” revolutie van gedeelde mobiliteit is aangebroken, en alle deskundigen zijn het erover eens dat het hier is om te blijven. Het meest veteranensysteem, Bizi Zaragoza, wordt bepaald door de behoefte aan stations. Of, met andere woorden, de fietsen staan in een terminal. Waar het netwerk niet bereikt wordt, mogen voertuigen niet geparkeerd worden. De bedrijven die net zijn aangekomen, aan de andere kant, geven bijna totale vrijheid aan de gebruiker. Alles wat je nodig hebt is een applicatie die het voertuig in kwestie lokaliseert en ontgrendelt om zich te verplaatsen. Daarna keert hij terug naar de openbare weg, zonder dat hij bij een station ‘geparkeerd’ hoeft te worden.

We hebben het hier over een wereldwijd fenomeen dat de straten van grote steden vult en aanzienlijke voordelen heeft: het is een middel dat niet vervuilt, de middelen optimaliseert en bijdraagt aan een beter gebruik van de openbare ruimte door het aantal geparkeerde voertuigen te verminderen. Indien correct gebruikt, bieden ze een snel en efficiënt alternatief voor privé-voertuigen, openbaar vervoer en zelfs lopen.

Aan de andere kant brengen de eerste stappen van gedeelde mobiliteit in Zaragoza de noodzaak van regulering aan het licht. In minder dan een jaar tijd zijn de 1.300 ‘biZi’s’ aangevuld met nog eens 300, 175, nog eens 200 scooters en vanaf nu tientallen andere scooters. Om nog maar te zwijgen van de 80 elektrische fietsen die over een maand aankomen.

Veelgestelde vragen

Deze eerste weken van het nieuwe mobiliteitspanorama in de stad van morgen hebben veel vragen in de lucht achtergelaten: Waar moeten de scooters circuleren? Kunnen ze ergens op de stoep worden geparkeerd of moeten ze aan een bepaald punt worden vastgebonden? Moet er een vergoeding worden betaald door bedrijven voor het gebruik van de openbare ruimte? Moet het aantal voertuigen in de stad beperkt zijn? Kunnen huurfietsen gebruik maken van fietsenstallingen op straat?

Sommige van deze vragen hebben gevangen de gemeenteraad off guard. Een goed bewijs is dat het nog niet goedgekeurde duurzame mobiliteitsplan slechts één paragraaf aan dit fenomeen wijdt. In feite richten gemeentelijke technici zich tegenwoordig op het opstellen van een verordening die het gebruik van deze voertuigen regelt. Aan de ene kant wordt de ruimte waar elektrische scooters kunnen circuleren, of ze nu gehuurd of privé zijn, afgebakend. In principe zullen ze de fietspaden kunnen gebruiken en geen gebruik kunnen maken van de trottoirs. Hun aanwezigheid op de wegen is voorlopig niet uitgesloten. Als ze naast auto’s mochten rijden, zou dat alleen in gebieden met snelheden die volgens gemeentelijke bronnen beperkt zijn tot maximaal 30 km/u.

Het zal enige tijd duren voordat de verordening die de komst van bedrijven van dit soort gedeelde mobiliteit moet bestellen. Beperking van het aantal voertuigen, openbare aanbestedingen voor het beheer van diensten, de betaling van belastingen of de regulering van het parkeren zijn enkele van de mogelijkheden die worden onderzocht.

Op het moment dat de regel in werking treedt, is het niet bekend hoeveel voertuigen van dit type in Zaragoza zijn aangekomen. Op dit moment hebben vijf bedrijven gekozen voor de Aragonese hoofdstad, hoewel niemand eraan twijfelt dat ze nog meer kunnen bereiken.
Aan de andere kant zijn er veel particuliere voertuigen die iedereen mee naar huis kan nemen. Een van deze bedrijven is Helliot Bikes; aan hun catalogus van elektrische fietsen voegen ze nu 4 elektrische scooters (in verschillende kleuren) toe zodat elke klant zijn eigen keuze kan maken.

Vandaag nemen we afscheid van u, maar morgen komen we terug met meer informatie over uw favoriete sport op wielen.