Hoera! Stichting Bevallingstrauma bestaat 1 jaar #happybirthing

Merim van Hazendonk
info@bevallingstrauma.nl

Hoera! Stichting Bevallingstrauma bestaat 1 jaar #happybirthing

Eén jaar geleden is Stichting Bevallingstrauma opgericht door een ervaringsdeskundige met als doel om bewustzijn in onze maatschappij te brengen over posttraumatische stress-stoornis na de bevalling, informatie en ondersteuning geven aan iedereen die betrokken is onderzoek over het onderwerp te stimuleren en samen te werken aan preventie.

Sinds we ons werk begonnen zijn, hebben veel professionals uit verschillende landen, jonge talenten, studenten en onderzoekers hun best gedaan om de meest objectieve, op wetenschappelijk onderzoek gebaseerde, informatie over bevallingtrauma’s te verzamelen en ruimte voor discussie, erkenning en herstel te creëren.

Je kunt alles wat je wilt weten over posttraumatisch stress-stoornis na de bevalling (postpartum PTSS) vinden op onze officiële website www.stichtingbevallingstrauma.nl. Elke maand hebben we meer dan 10.000 bezoekers die hun voordeel halen uit de informatie op de website. Hier vind je onder andere onderwerpen als: wat is postpartum PTSS, symptomen, verschillen tussen PTSS en postnatale depressie, consequenties van het trauma op relaties (moeder-baby, tussen partners en de rest van de familie). Voor moeders en andere slachtoffers vind je er praktische tips over hoe je om kan gaan met een bevallingstrauma, waar hulp gevonden kan worden en zelfs hoe je je voor kan bereiden op een eventuele volgende bevalling. Wanneer je een vader/partner bent en te maken hebt gehad met een traumatische bevalling, dan is er een aparte pagina voor jou.

We willen professionals samen brengen, kennis met elkaar laten delen en ze daarbij ondersteunen door het geven van objectieve en wetenschappelijk bewezen informatie over postpartum PTSS, obstetrisch geweld, tokofobie en alle andere onderwerpen die ermee verbonden zijn. Als professional, kun je materiaal zoals vragenlijsten en brochures gratis downloaden van onze website om te gebruiken in je praktijk. We staat open voor je ideeën en feedback. We erkennen dat een zorgverlener ook secundair slachtoffer kan worden van een medisch incident en hier klachten door kan ontwikkelen. Ook voor hen is er hulp.

We zijn trost op alle attente hulpverleners, die de Stichting en alle moeders een warm hart toedragen. We gaan door met onderzoek naar bevallingstrauma door het uitnodigen en begeleiden van jonge professionals. Sinds kort kan je lezingen boeken over bevallingstrauma’s, voor verschillende doelgroepen zoals geboortezorg hulpverleners.

We zijn altijd blij om professionals, studenten en andere geïnteresseerde partijen zoals media persoonlijkheden en journalisten te ontmoeten en met hun samen te werken om meer te leren en zo veel mogelijk mensen te informeren om uiteindelijk in de toekomst PTSS na de bevalling te voorkomen.

Ondersteun ons door het woord te verspreiden, je ideeën te delen of door een klein bedrag te doneren.

Voor verdere vragen, bezoek onze website, stuur ons een email of bel ons!

Stichting Bevallingstrauma