Introductie Stichting Bevallingstrauma

Stichting Bevallingstrauma

Een bevalling is ongetwijfeld een ingrijpende gebeurtenis in het leven van elke vrouw. Maar wat als deze ervaring niet gevolgd wordt door een ‘roze wolk’, maar door angst, terugkerende beelden van de geboorte, verhoogde waakzaamheid en prikkelbaarheid? Jaarlijks lopen rond de 2.000 vrouwen een post-traumatische stress stoornis (PTSS) na hun bevalling op – oftewel, een bevallingstrauma. Echter, er rust nog een behoorlijk taboe op PTSS na de bevalling en getroffen vrouwen vinden het lastig om hierover te praten. Bovendien leiden schuldgevoelens, onbegrip in de omgeving en angst voor flashbacks tot vermijding van triggers. Hierdoor wordt het trauma vaak niet (goed) verwerkt.

Maar wat maakt een bevalling eigenlijk traumatisch? Natuurlijk verschilt dit per persoon, omdat de manier waarop een vrouw haar bevalling ervaart subjectief is. De drie meest voorkomende oorzaken die worden genoemd zijn noodgevallen (bv. spoedkeizersnede, ongeplande ingreep), het gevoel van controleverlies en aantasting van de waardigheid, en communicatieproblemen met zorgverleners (bv. niet ingelicht worden over ingrepen, informed consent). Dit kan leiden tot diverse functioneringsproblemen, waaronder vermijding van herinneringen aan de traumatische ervaring en moeilijke hechting met de baby, alsook extreme angst voor een volgende bevalling (tokofobie). Op grond van de gebrekkige bekendheid over PTSS na bevalling worden getroffenen vaak onjuist gediagnosticeerd met een postpartum depressie (PPD). Dit zijn echter twee verschillende aandoeningen die andere behandelmethodes vereisen.

Wij hopen vrouwen te kunnen helpen door hen informatie en hulpbronnen te bieden, en verbondenheid te creëren middels supportgroepen. Voor vragen of meer informatie kunt u altijd contact met ons opnemen via:

E-mail: info@stichtingbevallingstrauma.nl
Telefoon: 088 170 1515