Winkels veroveren online klanten weer terug middels samenwerking

In Drenthe hebben ruim 20 zelfstandige winkeliers de handen in één geslagen met een gezamenlijke spaarmunt die de uitwerking heeft van lokaalgeld

De winkeliers zijn nu ruim een jaar onderweg en hebben bij veel consumenten al de ogen geopend om weer te besteden bij zelfstandige stenen winkels
Een jaar geleden zijn de winkeliers begonnen met een collectieve spaarmunt voor de consument. Bij aankopen ontvangt de klant spaarmunten die hij of zij weer kan besteden bij één van de andere deelnemende winkels. Hiermee heeft het de uitwerking van lokaal geld gekregen.
De winkelier geeft een klein gedeelte van zijn omzet weg, Maar ondertussen maken de winkeliers veel reclame bij de consument voor de andere deelnemende winkels, en dat werpt inmiddels zijn vruchten af. Zo spaart de één heel eenvoudig voor een snackpakket en kiest de ander voor een nieuwe TV.
Door het gezamenlijk uitgeven van de munten gaat het sparen veel sneller en gaan klanten op zoek naar nog meer deelnemende winkels.
Voor veel klanten is het bijna een nieuwe ervaring om na jaren online shoppen weer terug te keren in echte winkels!
De sfeer, beleving, tastbaarheid, aandacht, service en niet te vergeten de beloning van spaarmunten draagt bij aan een leuk uitje.
In een digitaal tijdperk hebben de winkeliers bewust gekozen voor fysieke munten! Immers tastbaarheid is juist het handelsmerk van deze winkeliers. Maar voor het overige hebben ze spaarmunt ondersteunt met hedendaagse snufjes. Zo hebben ze o.a. speciaal voor dit concept een moderne App. laten ontwikkelen door het Amerikaanse bedrijf Appmachine.
Dat de winkeliers nog meer klandizie ruiken getuigt het inmiddels grote spandoek dat langs de snelweg A28 is geplaatst. Ook hebben inmiddels meer dan 1000 mensen ingetekend op de website spaarmunt.nl als vriend en ondersteunen daarmee dit initiatief.
Dat Nederlanders graag sparen is al jaren bekend, Maar dat ze dit nu voor het eerst collectief kunnen bij de zelfstandige winkels brengt naast het sparen ook veel sympathie voor deze winkeliers!
Deelnemende winkeliers en tevens duizenden consumenten hopen dat nog meer zelfstandige winkeliers kiezen voor deze toch wel opmerkelijke, maar blijkbaar succesvolle aanpak.

daisy Nijmeijer