Welk salaris bied je als ICT werkgever aan?

Na het plaatsen van een vacature en het uitzoeken van geschikte sollicitanten komt misschien nog wel het lastigste deel van het hele proces, namelijk het binnenhalen van de geschikte persoon. Binnen de ICT branche heerst op veel posities schaarste, waardoor toppers verscheidene opties hebben en hier ook dankbaar gebruik van maken. Een belangrijke factor, zo niet de belangrijkste is hoe hoog iemand zijn salaris zal worden.  Hoe nu zorg je als werkgever er voor dat je hier een goed maar vooral reëel bod kan doen waardoor de juiste  toppers bij jou komen werken?

Ga eerst na of je een vast of flexibel salaris biedt dat afhankelijk zal zijn van prestaties en gehaalde targets. Wanneer je een startup hebt of een nog sterk groeiend bedrijf is het verstandig om te werken met variabelen. Op deze manier hoef je pas een hoger salaris te betalen als het geld er daadwerkelijk is.

Wat bieden soortgelijke bedrijven voor kandidaten in een soortgelijke functie? Kijk ook naar de regio, in de Randstad bijvoorbeeld is het salaris aanzienlijk hoger dan de rest van Nederland en in het zuiden zijn de salarissen relatief hoger dan in het noorden. Ook de werkervaring, opleiding en eventuele gevolgde cursussen dienen gewaardeerd te worden. Informeer eventueel bij een vacature bureau wat conforme marktsalarissen zijn.

Vraag bij een serieuze kandidaat of hij zijn vorige loonstrookje op kan sturen, zo weet je niet alleen zijn salaris, maar ook zijn secundaire voorwaarden. Over het algemeen komt het niet best over als je hier onder gaat zitten. Een verhoging t.o.v. van zijn vorige salaris zal sowieso een positieve indruk maken op de kandidaat. In verband gezien met het variabele salaris is het misschien een idee om iets minder of hetzelfde te bieden en op basis van prestaties met een echte meerwaarde het salaris (bonus)  op te schroeven.

Maak het totaalplaatje zo aantrekkelijk mogelijk. Iemand kijkt meestal naar de netto bestedingsruimte die hij over houdt en niet naar zuiver het bruto salaris. Als jij hem een auto van de zaak biedt zal dit veel meer indruk maken dan dat je hem honderd euro extra salaris biedt en geen auto.

Als je weet dat je iemand een aanbieding wil gaan doen, doe dat dan zo snel mogelijk. Je wil voorkomen dat je de juist kandidaat hebt gevonden, maar dat hij op een andere aanbieding ingaat. Of erger nog, zoekt naar andere ict vacatures. Een snelle aanbieding geeft ook blijk van waardering. Heeft iemand al een andere aanbieding liggen? Maak er geen wedloop van, kom met een vergelijkbaar aanbod en som alle voordelen op van jullie organisatie en maak je voorwaarden net wat aantrekkelijker. Zorg daarna dat het een mondeling akkoord is en doe nog een informeel aanbiedingsgesprek waarbij contracten worden getekend en hij de collega’s ontmoet.

harry spoelstra

Ik ben harry, ICT jurist en allround klaagbaak.