Veilig werken dankzij de juiste bescherming

Wie tijdens het werk blootgesteld kan worden aan gezondheids- of veiligheidsrisico’s heeft passende Persoonlijke Beschermings Middelen nodig, ook wel PMB’s genoemd. Goede werkkleding is aangepast aan de zware werkomstandigheden. Ook biedt deze bescherming tegen allerlei weersomstandigheden. Daarnaast is het belangrijk dat de werkkleding een goede pasvorm heeft, met voldoende bewegingsvrijheid.

Welke kleding is geschikt?
Aan de hand van een Risico Inventarisatie en Evaluatie (RIE) weet men precies welke kleding en accessoires nodig zijn voor het uitoefenen van de werkzaamheden. Zo vraagt bijvoorbeeld de chemische industrie om andere kleding dan de horeca. Voor elke branche geldt dat goede werkkleding veilig, comfortabel en functioneel is. De materiaalkeuze is hierbij de doorslaggevende factor. Over het algemeen dient het materiaal sterk, ademend en vuilafstotend te zijn.

Beschermde voeten
Naast veilige werkkleding is goed schoeisel van onmisbaar belang. Een uitgeruste, frisse en beschermde voet kan niet alleen veel meer aan, ook beschermt deze de medewerker tegen ongevallen. In tegenstelling tot vroeger toen de schoenen veelal lomp oogden, is er tegenwoordig veel aandacht voor de pasvorm, het draagcomfort én het uiterlijk. En omdat er door de uiteenlopende werkzaamheden verschillende vormen van gevaar zijn, zijn er ook diverse veiligheidsklassen. Binnen deze classificaties zijn weer diverse merken vertegenwoordigd. Naast de traditionele werkschoenen zijn er nu ook veiligheidsschoenen die eruit zien als hippe sneakers of formele kantoorschoenen.

Bedrijfskleding huren
Zeker wanneer een bedrijf veel werknemers in dienst heeft, kan de aanschaf van specifieke werkkleding nogal in de kosten lopen. Daarom bieden sommige bedrijven de optie bedrijfskleding te huren. Vaak is de prijs inclusief het reinigen, repareren en vervangen van de kleding. Deze service kan een aantal belangrijke voordelen opleveren. Zo hoeft het bedrijf geen investeringen te doen in de kleding, hoeft het zich geen zorgen te maken over vervangende kleding en zal het niet snel een tekort hebben aan kledingstukken.