StyleSearch onthult AI-platform voor transformatie van shopping experience

Het internationale fashionplatform StyleSearch heeft 14 juni een spannende upgrade gelanceerd. Met behulp van krachtige Artificial Intelligence (AI) stelt StyleSearch consumenten in staat om moeiteloos te zoeken naar kleding en accessoires.

Wat ooit begon als een bètaversie, is nu getransformeerd tot een volwassen platform met sterk verbeterde AI-functies en geïntegreerde stijlen van invloedrijke fashion influencers. StyleSearch heeft daarmee een primeur als het eerste AI fashion platform dat volledig geïntegreerd is met deze influencers. Deze grote stap markeert de ambitie van StyleSearch om een toonaangevende speler te worden in de fashiontech-sector.

Online winkelen

StyleSearch werd enkele jaren geleden geboren uit persoonlijke frustratie tijdens het online winkelen. CEO Orpheo Bena van StyleSearch deelt: “Het duurde simpelweg veel te lang voordat je het kledingstuk wat je zocht eindelijk gevonden had. Vanuit onze passie voor technologie waren we ervan overtuigd dat dit anders moest en kon.”

Orpheo noemt het principe zowel eenvoudig als technologisch complex: “Influencers dragen inspirerende looks, consumenten raken geïnspireerd en willen deze direct kunnen kopen bij de merken die deze producten aanbieden. Wij brengen deze drie partijen samen en bieden zowel de consumenten, als de influencers en de merken de beste functionaliteiten en ondersteuning. ‘AI Search’, ‘Zoeken op afbeelding’ en ‘Shop the Look’ zijn onze leidende principes.”

De krachtige AI van StyleSearch helpt consumenten bij het snel vinden van het juiste product. Bezoekers van het platform kunnen de zoekresultaten verfijnen door producten te liken of te disliken. Via AI Search worden dan vergelijkbare opties uit dezelfde winkel en uit andere winkels getoond in een handig overzicht. ‘Zoeken op afbeelding’ stelt bezoekers in staat om op basis van een foto te zoeken. Zodra een foto geüpload wordt, doorzoekt de database welk kledingstuk het meest lijkt op het item op de foto.

Influencers

StyleSearch werkt daarnaast samen met meer dan 800 invloedrijke fashioninfluencers. “Deze influencers uploaden dagelijks hun fashion looks van Instagram en/of TikTok naar ons platform”, legt Orpheo uit. “Zij geven aan wat ze dragen, zodat de consument altijd het exacte item kan vinden, en dankzij onze AI worden deze fashion looks verrijkt door te laten zien welke vergelijkbare kledingstukken te vinden zijn in verschillende winkels. Deze samenwerking biedt een naadloze integratie tussen wat je ziet op sociale media en het gemak van het vinden van passende producten in online winkels.”

Doelgroep

StyleSearch richt zich voornamelijk op mannen en vrouwen tussen de 20 en 45 jaar, een doelgroep die vaak online winkelt bij diverse retailers. Op het platform van StyleSearch hebben zich bekende winkels zoals Asos, De Bijenkorf, Mango en Stradivarius aangesloten. 15 juni zullen de oprichters van StyleSearch het nieuwe platform presenteren tijdens VivaTech Paris, het grootste tech-evenement van Europa, waar ze als Nederlandse startup uitgenodigd zijn om hun inspirerende verhaal te delen met een internationaal publiek.

Adam Smith