Renovatie van een rieten dak, wat zijn de mogelijkheden?

Een rieten dak kun je op verschillende manieren renoveren. Graag legen we in deze blog de vele mogelijkheden voor je uit. Met het mooie natuurproduct genaamd riet, maak je de mooiste daken en andere constructies. Helaas laten de zon, sneeuw, hagel en regen hun sporen na. Goed en groot onderhoud is daarom een must.

Opstoppen

Bij de ‘opstoptechniek’ trek je elke laag riet terug. Hierdoor ontstaat vervolgens weer extra ruimte waardoor dit weer kan worden opgestopt met nieuw riet. Middels deze methode wordt het riet weer op normale dikte gebracht. Het voordeel van deze techniek is dat het riet kan worden gebonden met de andere laag riet zodat deze zichtbaar blijft. Als laatste handeling wordt het dak ‘afgedreven’ en tot slot schoongeveegd. Hierdoor ontstaat weer een strak geheel.

Blank verstoppen
De tweede methode die we behandelen in dit artikel is het blank verstoppen. Met blank verstoppen breng je het nieuwe riet in het oude riet. Hierdoor behoud je de authentieke sfeer.

Overdekken
Bij overdekken wordt het oude rieten dak goed schoon en vlak gemaakt. Er wordt een compleet nieuw geheel bovenop het bestaande deel gelegd. Het voordeel van deze methode is dat er weinig breekwerk is. Evenals dat de bestaande kap blijft behouden. Naast voordelen zijn er uiteraard ook nadelen. Zo blijft het oorspronkelijke dak zitten en de kap heeft een slechtere functie aangezien er twee soorten riet zijn gebruikt. De totale levensduur wordt hierdoor verkort.

Bijsteken
Nadat het dak goed is gereinigd van mos en algen, worden de mindere plekken goed zichtbaar waardoor deze plekken kunnen worden bijgestoken. Deze oplossing is relatief gezien de goedkoopste. Echter, deze manier van renoveren kan alleen als het dak nog van voldoende dikte is evenals dat het dak van voldoende staat is. Als laatste wordt het dak nogmaals schoongemaakt en aangeveegd zodat algen en mossen geen kans meer hebben.
Het eindresultaat is dat het riet een ‘bonte’ kleur heeft gekregen aangezien nieuw geel riet is verweven met vergrijsd riet. Deze ‘bonte’ kleur trekt normaliter na het eerste jaar weer weg.

Meer weten over rieten kap vervangen? Rietdekkersbedrijf van der Linde helpt je graag verder.

ACF