Reizen naar Bangkok en Thailand, wat moet je weten?

Reisvergelijker momondo onthult tips over hoe je te gedragen als toerist in Thailand

Heerlijk ontspannen op prachtig witte zandstranden, rondrijden op olifanten en de boeddhistische cultuur in volle glorie bewonderen – het kan allemaal in Bangkok. De Thaise hoofdstad is niet voor niets één van ’s werelds grootste toeristische magneten. Ook in 2013 is het weer een ontzettend populaire bestemming, zeker onder Nederlandse vakantiegangers. Na Marokko staat Thailand zelfs op de tweede plaats in de top 20 van meest gezochte vakantiebestemmingen bij momondo.nl.

Eenmaal goed en wel aangekomen in Bangkok is het voor veel toeristen vaak de vraag: welke gedragregels gelden hier? Welke culturele do’s en don’ts moet ik in acht nemen? momondo, de vergelijkingswebsite voor goedkope vluchten, hotels en autoverhuurbedrijven, bespreekt vijf valkuilen voor reizigers naar deze exotische bestemming. Zo hoeft je vakantie naar dit prachtige vakantieland niet te eindigen in een blamage.

Wai… watte? Welkom in Thailand: De “Wai” is de traditionele begroeting in Thailand, waarmee de Thai hun respect uiten. Een “Wai” maak je door te buigen met je handen samengevouwen boven de borst. Hoe hoger de handen van de “Wai” gehouden worden, hoe groter het respect is. Wordt je onverwacht geconfronteerd met een lid van de Thaise Koninklijke Familie, maak je de “Wai” zelfs boven je hoofd. Over het algemeen geldt dat een jongere altijd eerst een ouder persoon begroet, en iemand in een bedienende functie (bijvoorbeeld een chauffeur of serveerster) haar klanten eerst de “Wai” geeft.

Kleren maken de toerist Je hebt net je nieuwe bikini ingepakt en hop, op naar de witte stranden van Thailand! Denk je erover topless te gaan? Liever niet in Thailand. De Thai zijn een zeer preuts volk en het wordt over het algemeen niet gewaardeerd om al te onthullende kleding te dragen. Topless liggen op het strand is dan ook verboden. Shorts en slippers worden in het dagelijks leven wel getolereerd, maar dat geldt niet tijdens een bezoek aan heilige plaatsen. Wil je een bezoek brengen aan de tempels dan vereist dat kledingtechnisch een beetje finesse. Vrouwen in het bijzonder moeten erop letten dat ze de schouders bedekken.

Kom niet aan de Koninklijke Familie In Nederland willen we nog wel eens een grapje maken over onze eigen Koninklijke Familie, maar zo niet in Thailand want zij worden heel erg vereerd. In het openbaar kritiek of afkeuring over de royals uiten, is een absolute no go. De Koninklijke Familie heeft geen officiële macht in Thailand maar wordt wel zeer gerespecteerd door het volk. Op ieder bankbiljet en elke Thaise Baht is een afbeelding van de koning te vinden. Zodra het volkslied ten gehore gebracht wordt of de koning op televisie verschijnt, is het gebruikelijk om op te staan ​​- ook voor buitenlanders.

Het land van de glimlach Glimlachen is een belangrijk onderdeel van het leven en komt voort uit de enorme gastvrijheid en respect die de Thai hebben. Maar het wordt ook gebruikt om onaangename situaties weg te lachen. Het hoofd herbergt de ziel en is volgens de Thai het spirituele centrum van het lichaam. Belangrijk is om te weten dat je hier dus niemand mag aanraken, dat geldt ook voor baby’s en kinderen. Zelfs als je eerste instinct zegt om een kind een aai over zijn bolletje te geven moet je dit dus niet doen! Ook voor openbare vertoningen van affectie, zoals kussen of knuffelen geldt: liever niet. Vooral oudere Thaise mensen zien dit vaak als ongepast.

Taboe op voeten Thai zijn ervan overtuigd dat de ziel zich in het hoogste deel van het lichaam, in het hoofd bevindt. Niet heel gek dus, dat de Thai niet zo dol zijn op het onderste gedeelte, de voeten. Dit is precies de reden waarom je niemand je voetzolen mag laten zien als je gaat zitten. Als je iemand per ongeluk aan hun voeten aanraakt of met jouw voeten iemand anders aanraakt, dan is een verontschuldiging noodzakelijk. Bovendien: doe je schoenen uit! Niet alleen in tempels, maar ook in eenvoudige huisjes bij de lokale bevolking thuis, is het een absoluut taboe om je schoenen aan te houden. Dit geldt ook voor de witte tennissokken!

Nu weet je alles over de culturele verschillen van dit prachtige vakantieland en ben je klaar om je vlucht te boeken. Om direct de beste vluchten te zoeken en prijzen te vergelijken ga je naar momondo.nl.

Sonja Koeman

Over momondo: Reiszoekmachine momondo.nl zoekt en vergelijkt biljoenen aanbiedingen voor vluchten, hotels en vakantiedeals. momondo is in 2006 gelanceerd en wordt aanbevolen door internationale media zoals de New York Times, CNN, NBC, CBS, The Daily Telegraph, The London Sunday Times en de legendarische reisgoeroe Arthur Frommer. momondo heeft verschillende prijzen gewonnen, waaronder een vluchtvergelijkingstest in 2012 door Stiftung Warentest, de onafhankelijke Duitse product- en dienstenbeoordelaar. Mobiele toepassingen voor de iPhone, Android en Blackberry zijn gratis beschikbaar.