Olympisch Rio overspoeld met drugsvoorlichting

Bewoners uit Rio de Janeiro, Olympiers, duizenden vrijwilligers en de Foundation for a Drug Free World hebben hun krachten gebundeld om de drugsepidemie te lijf te gaan met een grootschalige multi-media drugspreventiecampagne.

Terwijl onze Nederlandse Olympische ploeg 19 plakken in de wacht wist te slepen in Rio, deelden vrijwilligers een miljoen drugsvoorlichtingsboekjes uit aan de atleten, bezoekers en lokale bewoners van de achterbuurten in de stad.

Uit een onderzoek van de Universiteit van Sao Paulo bleek dat er een geschatte 400.000 Brazilianen regelmatig Crack gebruiken en dat er in dit land meer crack wordt gebruikt dan in welk land dan ook. In de V.S. Rapporteert het Bureau van Juridische statistiek dat 17% van de misdadiger in de gevangenis hun misdaad gepleegd hebben om aan geld voor drugs te komen.

Volgens het VN Kantoor voor Drugs en Criminaliteit kan elke dollar die besteed wordt aan preventie de overheid later tot tientallen dollars in kosten besparen.

Dus om echt een verschil te betekenen in Brazilië, heeft de stad Rio de handen ineengeslagen met de Foundation For a Drug-Free World. Ze hebben de voorlichtingclips van de stichting uitgezonden op de Olympische schermen, waarmee ze 1,5 miljoen mensen bereikten. Ook hebben ze het mogelijk gemaakt dat duizenden vrijwilligers 1 miljoen “De feiten over drug” boekjes konden uitdelen.

De directeur van Drug Free World zei hierover: “Om te zorgen dat deze campagne veel verder reikt dan alleen tijdens de Olympische spelen, zullen we onze award-winnende De feiten over drug materialen gratis ter beschikking stellen aan elke Olympische sporter, die drugsvoorlichtingslezingen of workshops wil gaan geven bij hun thuiskomt. Het zijn allemaal kampioenen, alleen al vanwege het feit dat ze zichzelf gekwalificeerd hebben voor de Olympische Spelen en een goed voorbeeld van wat je kunt bereiken als je drugsvrij blijft.”

Het Drugfree World programma heeft 25 jaar ervaring bij het geven van drugsvoorlichting en heeft een manier gevonden om effectief de boodschap aan tieners over te kunnen brengen. Drug Free World is een stichting ten behoeve van het algemeen nut en geeft jongeren feitelijke informatie over de gevaren van drugs, zodat ze zelf kunnen besluiten om niet aan de drugs te beginnen. Drug Free World wordt ondersteund door de Scientology Kerk en haar leden.

Merel Remmerswaal

Ik coordineer maatschappelijke programma's, waaronder het drugsvoorlichtingprogramma van Drug Free World