Nexenta introduceert softwaregedefinieerde en horizontaal schaalbare oplossing voor objectopslag voor OpenStack en Big Data

Almere, Nederland – 22 augustus 2014 – Nexenta, leverancier van Software Defined Storage (SDS)-oplossingen, kondigt vandaag de introductie aan van NexentaEdge 1.0. Dit is de eerste volledig op software gebaseerde en horizontaal schaalbare oplossing voor opslag op blok- en objectniveau die krachtige wereldwijde inline deduplicatie biedt voor clusters op petabyte-schaal. NexentaEdge is bij uitstek geschikt voor geavanceerde OpenStack-infrastructuren en Big Data-repositories die vragen om prestatievermogen, schaalgrootte en lage totale eigendomskosten. De oplossing zal voor het eerst worden gedemonstreerd tijdens de VMworld US 2014 van 24-28 augustus in San Francisco.

Object storage begint steeds meer een centrale rol te spelen als opslagoplossing die ondersteuning kan bieden voor nieuwe cloud computing- en Big Data-toepassingen. Moderne object stores maken een einde aan de beperkingen van traditionele zakelijke opslag en zijn speciaal ontwikkeld om op ‘shared nothing’-clusters met uiterst lage kosten te draaien en alle beschikbare opslagcapaciteit in de vorm van één storage pool aan te bieden. Belangrijke kenmerken van object stores zijn hun vrijwel onbeperkte schaalbaarheid, hun beheereenvoud en hun hoge mate van flexibiliteit in geval van storingen van apparatuur en knooppunten. IDC voorspelt dat de wereldwijde omzet voor bestand- en objectopslag in 2017 een niveau van 38 miljard dollar zal bereiken. Dit is een toename met 65% ten opzichte van de geschatte 23 miljard in 2013. Een nog veelzeggender voorspelling van IDC is dat de totale verkochte capaciteit voor bestand- en objectopslag in 2017 een niveau van 173 exabyte zal bereiken. Dit is meer dan vier keer de totale opslagcapaciteit die in 2013 werd afgenomen.

“De uitdaging voor ICT-besluitvormers is dat de groei van ongestructureerde data hun reeds krappe ICT-budgetten onder forse druk zet”, aldus Ashish Nadkarni, research director Storage Systems bij IDC. “Oplossingen voor bestand- en objectopslag zijn aanzienlijk veelzijdiger en zullen de minder flexibele hardwaregebaseerde alternatieven snel voorbijstreven. Softwaregebaseerde storage-oplossingen die op standaard hardware draaien zullen het voortouw nemen in de markt voor bestand- en objectopslag.”

NexentaEdge is een nieuwe schaalbare oplossing die bedrijven helpt met de opslag en het beheer van de groeiende hoeveelheid ongestructureerde data, waaronder films, medisch beeldmateriaal, grafische ontwerpen en in de cloud opgeslagen back-ups en archieven. Gebruikers van NexentaEdge kunnen om het even welke hoeveelheid data opslaan in één high availability-repository. Dankzij de functionaliteit voor inline deduplicatie van data kunnen zij daarbij profiteren van de laagste totale eigendomskosten binnen de branche.

In aanvulling op de bestaande functies van NexentaStor biedt NexentaEdge 1.0:

• Ondersteuning voor x86-servers met Ubuntu of Red Hat Linux
  • iSCSI-blok-, Cinder-, Swift- en S3 object-API’s
  • Horizontaal schaalbare ‘shared nothing’-architecturen, ongeacht de schaalomvang
  • Altijd beschikbare en krachtig presterende inline deduplicatie en compressie
  • Voortdurende real-time optimalisatie van de prestaties en het capaciteitsverbruik
  • Netwerkoptimalisatie voor het reduceren van de benodigde bandbreedte en het voorkomen van netwerkopstoppingen
  • Zelfherstellende mogelijkheden die gebruikmaken van krachtige cryptografische hashing om de gegevensintegriteit te waarborgen
  • De mogelijkheid om gebruik te maken van de voordelen van belangrijke of high-end schijven die zijn geoptimaliseerd voor horizontaal schaalbare, geavanceerde objectopslag (bijv. Seagate Kinetic)

“Het is moeilijk om voorbij te gaan aan de explosieve groei van ongestructureerde gegevens als gevolg van trends als social media, mobiele technologie, The Internet of Things en Big Data. Legacy hardwaresystemen en nieuwe, op appliances gebaseerde opslagsystemen zijn echter niet gebouwd voor de verwerking van dit soort workloads, gegevenstypen en volumes. Helaas is het de norm geworden voor leveranciers van legacy technologie om meer hardware tegen het probleem aan te gooien”, aldus Tarkan Maner, de CEO van Nexenta. “Nexenta beschikt over het meest uitgebreide aanbod van Software Defined Storage-oplossingen. Deze zijn geschikt voor elk hardwareplatform en bieden ondersteuning voor elk type protocol en workload. Met de vandaag aangekondigde introductie van NexentaEdge breiden we onze baanbrekende technologische mogelijkheden uit. Bedrijven en aanbieders van cloud-diensten kunnen daarmee een beroep doen op geavanceerde Software Defined Storage-oplossingen die ongekende schaalbaarheid, krachtige prestaties en lage totale eigendomskosten bieden voor opslag op blok-, bestand- en objectniveau, ongeacht het platform, de workload of de applicatie.”

Beschikbaarheid

NexentaEdge zal in het vierde kwartaal van 2014 wereldwijd verkrijgbaar zijn. Raadpleeg voor meer informatie http://www.nexenta.com/products/nexentaedge.

Ondersteunende citaten

“Citrix CloudPlatform is een kant-en-klare oplossing voor het inrichten van clouds. Het platform is gebaseerd op een open en flexibele architectuur en biedt ondersteuning voor alle mogelijke applicatie-workloads die zich kenmerkt door optimale schaalbaarheid en gebruikseenvoud”, aldus Krishna Subramanian, de vicepresident van de Marketing & Cloud Platform Group bij Citrix. “NexentaEdge vult deze filosofie aan met een softwareoplossing voor objectopslag die zowel de opslagcapaciteit als de netwerkverbindingen optimaliseert om uitmuntende prestaties te waarborgen. We zien ernaar uit om de kracht van NexentaEdge beschikbaar te stellen aan onze wereldwijde CloudPlatform-klanten.”

“Als onderneming die voorop loopt in de OpenStack-beweging richten wij ons op de ontwikkeling van een nieuwe generatie van zakelijke infrastructuren die ondersteuning zullen bieden voor de cloud-toepassingen van de toekomst”, aldus Randy Bias, de oprichter en CEO van Cloudscaling. “Object storage zal een fundamentele rol spelen bij het realiseren van deze visie. Deze technologie biedt uitkomst voor bedrijven die behoefte hebben aan kostenefficiënte opslag op petabyte-schaal voor hun opslagintensieve toepassingen. NexentaEdge biedt innovatieve mogelijkheden op het gebied van objectopslag. De oplossing maakt een einde aan gebondenheid aan een specifieke leverancier, reduceert de opslagkosten door middel van deduplicatie en maakt het uiterst eenvoudig om honderden petabytes aan data te beheren.”

“Als leverancier die zich in OpenStack-oplossingen werken we overal ter wereld met bedrijven samen om hen van de juiste infrastructuur te voorzien”, aldus Boris Renski, de medeoprichter en CMO van Mirantis. “Klanten zien het open karakter en de interoperabiliteit van OpenStack als de belangrijkste voordelen. Met de toevoeging van een open Software Defined Storage-oplossing aan de bestaande infrastructuur creëert NexentaEdge een uitmuntende oplossing voor horizontaal schaalbare opslag die ondersteuning biedt voor petabytes aan data.”

“Software Defined Storage vormt een kerncomponent van de hosting-diensten die we aan onze klanten in de Verenigde Staten aanbieden”, aldus Chris Orlando, de medeoprichter en CSMO van ScaleMatrix. “Onze klanten worstelen met het beheer en de opslag van ongestructureerde data. Dit maakt het belangrijk voor ons om oplossingen voor objectopslag in ons aanbod op te nemen. NexentaEdge zal een perfecte aanvulling vormen op de cloud-, hosting- en IaaS-oplossingen die we aan klanten aanbieden.”

“Seagate biedt met zijn Seagate Kinetic Open Storage Platform baanbrekende innovaties en efficiënte, horizontaal schaalbare opslag “, aldus Kaustubh Das, vicepresident Advance Storage Solutions bij Seagate Technology. “Deze technologie biedt de mogelijkheid om een einde te maken aan de inefficiëntie van traditionele datacenters wier legacy architecturen onvoldoende zijn afgestemd op een wereld waarin een explosieve groei van ongestructureerde data en applicaties plaatsvindt. NexentaEdge vormt een perfecte aanvulling op de visie achter Seagate Kinetic, en we zien uit naar een verdere samenwerking wanneer beide producten op de markt worden geïntroduceerd.”

Over Nexenta

Nexenta is wereldwijd leider in Software Defined Storage. Het bedrijf levert veilige, eenvoudig beheerbare, uiterst beschikbare, betrouwbare en schaalbare storage-software met uiterst lage totale eigendomskosten. De oplossingen van Nexenta zijn hardware-, protocol-, workload- en applicatieonafhankelijk. Ze bieden organisaties de vrijheid om de werkelijke voordelen van software-defined infrastructure-centric cloud computing te realiseren. Nexenta biedt ondersteuning voor alle mogelijke workloads: van social media tot mobiliteit en van The Internet of Things tot Big Data, en van OpenStack en CloudStack to tot maatwerk cloudimplementaties. Nexenta maakt gebruik van een open source-platform om bekroonde en gepatenteerde oplossingen voor geïntegreerd opslagbeheer af te leveren die volledig op software zijn gebaseerd. Deze oplossingen zijn verkrijgbaar via het wereldwijde netwerk van Nexenta-partners. Raadpleeg voor meer informatie www.nexenta.com, Twitter, Facebook, LinkedIn en YouTube. Download ook het nieuwe Nexenta Special Edition Software Defined Data Centers (SDDC) for Dummies eBook.

Voor meer informatie, neem contact op met nexenta@touchdownpr.com