Hoe Berendsen duurzaam onderneemt

Berendsen is een bedrijf met meer dan 100 jaar ervaring die uiteenlopende diensten aanbiedt in 17 Europese landen. Berendsen reinigt en verhuurt onder andere bedrijfskleding. Alle diensten hebben één belangrijke overeenkomst: ervoor zorgen dat klanten veilig en hygiënisch werken, zonder zorgen. Duurzaam ondernemen zit Berendsen in de genen. Ze willen hun ecologische voetafdruk zo klein mogelijk houden, en daarom leveren ze producten en services die het milieu zo min mogelijk belasten. In sommige gevallen scheelt dat in de portemonnee, maar dat is niet het belangrijkste doel van het ‘groene’ handelen. Berendsen staat voor verantwoord. En dat is in deze tijd een must.

Structureel investeren in innovatie
Berendsen streeft naar een zo lang mogelijke levensduur van producten. Zo worden er minder vaak nieuwe materialen aangeschaft en produceert Berendsen aanzienlijk minder afval. Maar het minder milieubelastend ondernemen gaat verder. Letterlijk: de wereldwijde Berendsen-organisatie investeert structureel in innovatie en ontwikkeling van milieuvriendelijkere werkmethodes, producten en diensten. Dit is verankerd in de corporate responsibility afspraken van Berendsen.

Milieubesef bevorderen
Berendsen vindt het belangrijk dat alle medewerkers zich bewust zijn van de effecten van hun handelen op de leefomgeving. Ze bevorderen een groter milieubesef bij hun medewerkers. Berendsen is er alert op dat de manier waarop ze de bedrijfsactiviteiten uitvoeren en organiseren, de leefomgeving zo min mogelijk schaadt. Daarom reinigt het bedrijf uitsluitend met water en zeep, maken ze optimaal gebruik van energie, beperken ze de productie van afval en van verpakkingsmaterialen en is Berendsen zuinig met transport.

Duurzamer dan de alternatieven
Onderzoeken wijzen uit dat het huren en laten reinigen van bedrijfskleding, textiel en industrieel absorptiemateriaal aanzienlijk minder belastend is voor het milieu dan de alternatieven: thuiswassen of het gebruik van disposables. Zo levert industrieel wassen van bedrijfskleding 42% minder CO2-uitstoot op dan thuiswassen. Ook het primaire energieverbruik, de energie die nodig is voor het wassen en het drogen, ligt bij industrieel wassen aanzienlijk lager dan bij thuiswassen. Het gebruik van katoenen handdoeken op rol veroorzaakt zelfs 48% minder CO2-uitstoot dan het gebruik van handdoeken van 100% nieuw papier. Bovendien is er voor het katoenrolsysteem veel minder verpakkingsmateriaal nodig en levert katoen 79% minder afval op. Een katoenen rol kan tot 100 keer gewassen en gebruikt worden. Alle milieubelastende aspecten in aanmerking genomen, staat een handdroging met een katoenen rol gelijk aan het gebruik van twee papieren handdoeken.

BerendsenBedrijfskleding