Facebook in de top 500 van grootste bedrijven!

Na vorige week te hebben geschreven over het dalende aantal tieners dat gebruik maakt van Facebook kwamen er deze week positieve berichten binnen over Facebook. Facebook staat namelijk voor het eerst in de lijst van 500 grootste bedrijven.

Fortune 500
In Amerika wordt gebruik gemaakt van de Fortune 500 lijst, dit is een tussenstand van 500 Amerikaanse bedrijven. Deze lijst wordt jaarlijks gepubliceerd door het tijdschrift ‘Fortune ‘. De lijst van bedrijven is een manier voor beleggers om te peilen wat de relatieve activiteiten van organisaties zijn. Hieronder een overzicht van de top 10 van de lijst, de facebook strategie blijkt dus wel aan te slaan.

The 2013 Fortune 500 Top 10

1. Walmart
2. ExxonMobil
3. Chevron
4. Phillips 66
5. Berkshire Hathaway
6. Apple
7. General Motors
8. General Electric
9. Valero Energy
10. Ford
482. Facebook

Van de technologie bedrijven in Amerika is Apple de hoogst genoteerde in de lijst, zij bezetten momenteel plaats 6. Facebook ging vorig jaar naar de beurs, en hierdoor heeft het nu een plek verovert in de Fortune 500. Facebook bezet momenteel plaats 482 in de lijst, wat een record is binnen één jaar beursgang. Deze beursgang verliep niet geheel naar wens. Zo begon Facebook zijn strategie met een openingskoers van $38 er aandeel, waarna het social media netwerk ineens 104 miljard dollar waard werd. Dit zakte terug naar $20 per aandeel. Momenteel zijn ze weer opgeklommen naar een waarde van ongeveer $26 per aandeel, hierdoor is het geloof weer deels teruggekomen.

Naast Facebook zijn er nog 24 andere bedrijven die de lijst binnen zijn gekomen. Mark Zuckerberg is daarnaast de jongste CEO in de lijst met 500 bedrijven. Met zijn 28 jaar is hij samen met de CEO van Yahoo, Marissa Mayer, de enige CEO onder de 40 jaar. Facebook is een relatief klein bedrijf, en door opname in de fortune 500 bevestigt het maar weer dat het veel bereikt met de buitensporige hoeveelheid aandacht dat het krijgt.

Conclusie
We kunnen nu stellen dat Facebook bij de 500 grootste bedrijven van Amerika behoort, echter door het dalende aantal gebruikers zal Facebook er wel alles aan
moeten doen om deze plaats te kunnen behouden.

Er zijn meer internet bedrijven in de lijst die een daling doormaken, kijkend naar bijvoorbeeld het internet bedrijf America OnLine (AOL). Zij stonden in 2000 nog in de top 500 op plaats 337, momenteel bezetten ze plaats 880 in de fortune 1000. America OnLine was de eerste die ervoor zorgde dat mensen op internet konden. Echter zijn zij in de loop der jaren ook gedaald in de lijst. Dit is ook een gevaar voor Facebook, aangezien zij ook iets ‘nieuws’ geïntroduceerd hebben. De toekomst zal uitwijzen of we Facebook volgend jaar terugzien op de lijst met wellicht een stijging of helemaal niet!