Eenvoudig jaarcijfers maken

Elk jaar loop jij er als ondernemer weer tegen aan: het maken van de jaarrekening. Jaarcijfers maken is elk jaar opnieuw weer een hele klus. Vooral wanneer je niet maandelijks al het financiële verkeer goed hebt bijgehouden, zal je al dit achterstallige werk weer in moeten halen. In de jaarrekening leg je vast wat er op zakelijk gebied allemaal het afgelopen jaar is gebeurd. De jaarcijfers geven onder ander aan wat alle inkomsten, uitgaven, afschrijvingen en leningen zijn. Ook rentes en dergelijken moet je hierin op nemen. Het grooste deel is de balans.

Balans

Bij jaarcijfers maken is de balans een essentieel onderdeel. In de balans worden de jaarcijfers van dat moment meegenomen. Zo wordt over het algemeen de datum 31 decemer aangehouden. Er wordt opgemaakt welke producten er allemaal in huis zijn, maar ook de schulden en openstaande rekeningen moeten meegewogen worden. Dit alles bij elkaar maakt de balans

Winst- en verlies rekening

In dit document wordt er weergegeven wat er dat jaar is verdiend en welke kosten er zijn gemaakt. Wanneer dit tegenover elkaar wordt weggestreept, zal onderaan de streep zien of er winst is gemaakt of dat het bedrijf verlies heeft geleden.

Toelichting

De inhoud van de toelichting verschilt per onderneming. Bij kleinere bedrijven volstaat deze toelichting met enige informatie over het aantal medewerkers bij naam genoemd en hoe het jaarcijfers maken tot stand is gekomen. Bij grotere firma’s zal deze toelichting wat groter van omgang zijn. Hier moeten dan bijvoorbeeld ook de betalingen aan de directie in worden opgenomen.

Jaarcijfers maken door De Bruijn & Partners

Zie jij het zelf niet zitten om de volledige jaarrekening op te stellen, of heb je enkel hulp nodig bij het maken van de balans? Dan kan administratiekantoor De Bruijn & Partners jou uit de brand helpen. Met ervaring in het midden- en klein bedrijf, in met name de agrarische sector, kunnen zij jou perfect helpen. Zo heb jij minder zorgen aan je hoofd en kan jij verdergaan met hetgeen waar jij goed in bent.

gerardkempers