De grote opwaartse beweging bij fysiek goud is pas begonnen

De afgelopen weken kregen we verschillende positieve adviezen voor het goud. En inderdaad, ditmaal was zelfs Goldman Sachs van de partij. Maar om alle misverstanden te vermijden: de grote Amerikaanse zakenbank verwacht geenszins dat de goudprijs door het plafond zal vliegen. Wel werd het koersdoel naar boven opgetrokken, de target ligt nu op 1200 dollar. Dus onder het huidige prijsniveau. Die van Goldman Sachs zullen het dus waarschijnlijk nooit leren. Ze blijven voortdurend achter de feiten aanhollen.

Maar gelukkig zijn er nog andere, meer serieuze analisten. Het team van JP Morgan Chase kijkt bijvoorbeeld heel anders tegen de goudprijs aan, hier spreekt men van een nieuwe grote ‘gold bull market’ die op komst is. Met die ‘men’ doelen we dan op analiste Solita Marcelli, die van mening is dat de stijging van het goud in de eerste maanden van dit jaar met 20% voldoende bewijs vormt dat de volgende opwaartse beweging is begonnen. Marcelli raadt de klanten van de grote Amerikaanse bank dan ook aan om opnieuw posities in goud in te nemen.

Volgens haar is alleszins een koersdoel van 1400 dollar haalbaar. Met overal in de wereld negatieve rentevoeten kan het niet anders of steeds meer beleggers zullen zich bij gebrek aan alternatieven naar de goudmarkt wenden. Goud is zodoende opnieuw zeer interessant om als alternatieve munt gekocht te worden. Bovendien speelt ook de toegenomen volatiliteit op de financiële markten een belangrijke rol, edelmetalen (want ook zilver en platina mogen niet over het hoofd gezien worden) bieden een stevige bescherming tegen die volatiliteit.

Maar er is nog iemand waar rekening mee gehouden moet worden. Volgens Paul Singer is de grote opwaartse beweging bij het goud pas begonnen en mogen we ons voorbereiden op fors hogere prijsniveaus. Enig leedvermaak is de topman van Elliott Management niet vreemd. Hij ontleent zijn optimisme onder andere aan het feit dat Goldman Sachs nog altijd terughoudend is wat een belegging in goud betreft. Want ondanks het verhoogde koersdoel blijft het verkoopsignaal voor de edelmetalen daar nog altijd geldig. Goldman Sachs wordt door Singer dus nog steeds als een betrouwbare contra-indicator beschouwd.

Kwestie is tijdig fysiek goud en fysiek zilver aan te schaffen.
Via Europese GoudStandaard kan u alle mogelijke gewichten en soorten fysiek goud en fysiek zilver aankopen zowel in baarvorm als muntvorm.