De grootste fietsenstalling ter wereld bevindt zich in Utrecht.

Het is hier, zoals we in vorige artikelen hebben opgemerkt, heeft het eindelijk een parkeerplaats geopend die, naast het parkeren, maakt een hele ervaring van het gebruik ervan, we beginnen.

Groter dan 4 voetbalvelden, zo groot is de nieuwe ondergrondse fietsenstalling in de stad Utrecht, specifiek op het station van de hoofdstad. En het is niet verwonderlijk dat het hier is geweest, in de derde stad met de meeste fietsen van 2019, volgens de studie van “The Copenhagenize Index”.

Zoals we al weten, wint de stad Utrecht al jaren het podium met snelle rijstroken gewijd aan de nieuwe elektrische fietsen, intelligente verkeerslichten en de uitbreiding van de parkeercapaciteit van deze voertuigen.

Het doel van dit alles is heel eenvoudig: het wil het gebruik van de fiets verdubbelen tegen het jaar 2030.

Het architectenbureau Ector Hoogstad Architecten wist in 2014 een zeer ambitieus project binnen te halen, de grootste fietsenstalling ter wereld in de stad te realiseren. Al moeten we er rekening mee houden dat op dat moment alleen Tokyo voorop liep met één voor 9.000 fietsen.

Eerst werd een eerste fase voor 6.000 fietsen gebouwd en in augustus van dit jaar werd de derde fase afgerond, waarbij de structuur werd afgewerkt met een capaciteit voor 12.656 fietsen, niets meer en niets minder.

De locatie van deze stalling is een antwoord op een intelligent idee, namelijk dat iedereen die met het openbaar vervoer reist, de fiets kan nemen en zich in de stad kan verplaatsen. Het doel is om het verkeer in het centrum van Utrecht te ontlasten en tegelijkertijd het gebruik van gezonde en schone mobiliteit te stimuleren.

Deze nieuwe fietsenstalling is 24 uur per dag, zeven dagen per week geopend, maar pas op, de eerste 24 uur is hij alleen gratis.

Het gebouw is verdeeld in drie verdiepingen. Op de eerste verdieping zijn er 1.000 fietsen voor openbaar gebruik, omdat deze eerste verdieping meestal gebruikt wordt door mensen die gebruik gaan maken van het openbaar vervoer. De rest van de planten worden gebruikt om mensen die in de omgeving werken te parkeren.

Het forma-project maakt deel uit van de herinrichting van het gebied dat meer dan 50 miljoen euro heeft gekost en waar ook een winkelcentrum is gerealiseerd.
Zo kan men vanaf de straat gemakkelijk de parkeergarage betreden en eenmaal binnen rijden de fietsen door een cirkelvormige structuur (die toegankelijk is via verschillende ingangen) die werkt met kleuren en intelligente borden om de fietsers naar de vrije plaatsen te leiden.

Het heeft ook een reparatieservice en een fietsverhuurbedrijf. De snelheid is echter geregeld en mag om veiligheidsredenen niet meer dan 15 km per uur bedragen. Het verkeer is eenrichtingsverkeer en er zijn medewerkers die ervoor zorgen dat de fietsen goed geparkeerd zijn en niet langer dan 28 dagen geparkeerd blijven.

Zoals we toen al zeiden, is het een ongelooflijk idee dat moet worden uitgebreid naar meer steden, zodat we allemaal schoon en gezond met dit soort vervoer kunnen bewegen.

Als u dat ook wilt, is er maar één manier om de batterijen in uw stad te krijgen, begin dan te trappen met een Helliot Bike fiets.

Alen Sirovica