De Elektrische Scooter Boom in Spanje

De gemiddelde prijs van elektrische scooters, die in 2020 duidelijk daalt, heeft geleid tot een stijging van de verkoop. Deze populariteit heeft de DGT ertoe aangezet een nieuw regelgevend kader te creëren om te verduidelijken hoe deze voertuigen moeten worden gebruikt.

Het lijdt geen twijfel dat elektrische scooters in een groot aantal Spaanse steden al deel uitmaken van het stadslandschap. Hun comfort, lage kosten en “schone mobiliteit” zijn de belangrijkste redenen waarom gebruikers in hun dagelijks leven voor dit soort vervoer kiezen. Dit kan verklaren waarom de vraag tussen januari 2019 en januari 2020 met meer dan 1000% is gestegen.

Een ander bedrijf, de verhuur van elektrische scooters, heeft zich ook zeer snel verspreid in een korte tijd en een groot aantal bedrijven gewijd aan deze business zijn geboren. Het wordt echter steeds gebruikelijker dat burgers het voertuig voor eigen gebruik aanschaffen. Ondanks de groei van de vraag is de gemiddelde prijs van scooters in het afgelopen jaar slechts met 0,53% gedaald en blijft deze gemiddeld dicht bij de 300 euro.

De komst van persoonlijke mobiliteitsvoertuigen is zeer plotseling geweest en de steden hebben niet genoeg tijd gehad om de stedelijke ruimte te organiseren om ze op te vangen. Bovendien zijn deze voertuigen tegenwoordig in veel steden aanwezig op de wegen, snelwegen en zelfs trottoirs, wat tot een aanzienlijk aantal ongevallen heeft geleid. Daarom heeft het directoraat-generaal Verkeer een verordening gepubliceerd die een reeks regels vaststelt die zowel op de gebruikers als op de gemeenteraden en de agenten van de overheid zijn gericht.

Hoe gebruik je een elektrische scooter

Zoals gedefinieerd in dit reglement, zijn persoonlijke mobiliteitsvoertuigen “voertuigen met één of meer enkelzitswielen en met een elektromotor die alleen door elektromotoren wordt aangedreven en die het voertuig een maximale ontwerpsnelheid tussen 6 en 25 km/u kunnen bieden”, en daarom mag deze snelheidslimiet onder geen beding worden overschreden. Als de jouwe deze kenmerken overschrijdt, wordt het beschouwd als een bromfiets, dus is het noodzakelijk om onder andere een rijbewijs, verkeer, verzekering en beschermende elementen zoals een helm te hebben.

Daarnaast zullen gebruikers van persoonlijke mobiliteitsauto’s alcohol- en drugstesten moeten ondergaan. Het gebruik van mobiele telefoons of het rijden met helmen (voor het luisteren naar muziek) of andere hoofdtelefoons zal ook worden gesanctioneerd.

De nieuwe regels maken duidelijk dat het rijden op trottoirs en in voetgangersgebieden verboden is. Het is ook terugkerend om gebruikers ’s nachts in voertuigen te zien stappen zonder verlichting of reflecterende kleding of elementen. Dit gedrag zal nu worden bestraft en beschouwd als nalatig rijden.

Zoals u ziet, is de nieuwe regeling bedoeld om het aantal ongevallen aanzienlijk te verminderen en is ze zeer eenvoudig te volgen. U weet wel, ga niet verder dan 25 km/u, zet een helm op en laat uw mobiele telefoon achter voor als u klaar bent met uw reis!

U kunt de uwe in de Helliot Bikes online fietsenwinkel krijgen! Nu, met mislukte aanbiedingen!