1We PUUR Label verbetert de wereld

‘We kunnen de wereld niet veranderen, maar wel de wereld voor een aantal mensen’. Dat is de filosofie van Parasol Benelux, importeur van zonnepanelen uit Bangladesh. Reden voor het nieuwe bedrijf om de handen ineen te slaan met 1We – Een Wereld Idee, de ontwikkelingsorganisatie nieuwe stijl. De zonnepanelen dragen het 1We PUUR Label, en dragen daarmee bij aan een betere wereld.

De twee eigenaren van Parasol Benelux, Kasper van den Berg en Jens Bijl, kwamen onlangs met 1We – Een Wereld Idee in contact en waren direct enthousiast. “Deze organisatie is helemaal ‘embedded’ in Bangladesh en heeft diverse mooie projecten draaien”, reageert Kasper. “We zijn er pas zelf geweest voor een bezoek aan de fabriek waar onze zonnepanelen vandaan komen. De Bengaalse werknemers die hier werken, krijgen een goed salaris en hebben prima arbeidsvoorwaarden. Maar dat geldt zeker niet voor iedereen in dit land.”

Goed doen

Met eigen ogen zagen Kasper en Jens de armoede, waaronder een groot deel van de bevolking nog steeds te lijden heeft. Dat zij met hun zonnepanelen een positieve bijdrage leveren aan de ontwikkeling van het land, is een bewuste keuze. “Producten met het 1We PUUR Label zijn duurzaam, investeren een deel van de winst in de maatschappij of doen op een andere manier goed”, legt Jens uit. “Wij hebben ervoor gekozen om een sociaal rendement van onze zonnepanelen te doneren aan het 1We Riksja-project in Bangladesh. Dat doen we vanuit maatschappelijke betrokkenheid.”

Het project heeft tot doel om met een concrete tool als een fietstaxi de allerarmste gezinnen te empoweren. “Omdat ze met hun eigen riksja nu een structureel inkomen verdienen, verbeteren hun levensomstandigheden en kunnen de kinderen direct naar school. De toekomstige generatie krijgt daardoor een betere start in het leven”, vertelt Kasper.

Fietstaxi als eyecatcher

Inmiddels dragen diverse producten het 1We PUUR Label. Met de verkoop van hondenbrokken bijvoorbeeld, ondersteunt een dierenhotel het koeienproject van 1We – Een Wereld Idee. En een online fietsenwinkel doneert voor elke verkochte fiets een bedrag voor het riksjaproject.

Parasol Benelux presenteert zich van 7 tot 21 juni met een heuse 1We Riksja uit Bangladesh bij PLUS Danse in Maasdijk. Met de fietstaxi als eyecatcher.

Meer weten over het 1We PUUR LABEL?

1We - Een Wereld Idee

Als ontwikkelingsorganisatie nieuwe stijl staat 1We - Een Wereld Idee voor een nieuwe vorm van ontwikkelingssamenwerking in de 21e eeuw. Door vanuit een ondernemende, creatieve geest anders te denken én te doen. Dat dit werkt, bewijst de organisatie al sinds 2006. Met dynamische ontwikkelingsprojecten, waarin kansarme mensen met talent leren om te ondernemen en daarmee het heft in eigen hand te nemen. Het doel: empowerment van de nieuwe generatie in onderontwikkelde gebieden.