Yournalism start crowdfunding voor onderzoek naar aardbevingen in Groningen

AMSTERDAM – Het vraaggestuurde medium voor onderzoeksjournalistiek Yournalism gaat in samenwerking met SIKKOM van NDC Mediagroep een project starten naar de aardbevingsgebieden in Groningen. Het publiek wordt opgeroepen bedragen tussen €5 en €100,- te doneren. Bij genoeg donaties aan het project kan een journalist een maand lang onderzoeken wat er precies gaande is in de desbetreffende gebieden in Noord-Oost Groningen.

Door decennia van gaswinning is er in het noordoosten van Groningen een aardbevingsgebied gecreëerd. Het aantal aardbevingen in het gebied neemt toe in frequentie en intensiteit. De gevarenzone wordt steeds groter – het boorgebied is inmiddels uitgebreid tot onder de stad Groningen. Minister Kamp sluit sinds begin vorig jaar zelfs dodelijke slachtoffers niet uit.

Het is een ingecalculeerd risico. De aardgasbaten leveren jaarlijks zo’n 10 miljard euro op; bijna vijf procent van wat er jaarlijks de schatkist invloeit. In de afgelopen vijftig jaar heeft de Staat hier ruim 200 miljard euro aan verdiend. Daarmee zijn investeringen bekostigd, is onze levensstandaard verhoogd en de staatsschuld ingeperkt. De gasbel van Slochteren en omliggende gebieden is een geschenk, maar wordt ook steeds vaker ervaren als een vloek.

Wat staat Groningen en omstreken te wachten? Is de status quo van ingecalculeerde collatoral damage te compenseren met de beloofde schadevergoedingen en stevigere bouw? Streeft de realiteit de prognoses voorbij? Wanneer het te moeilijk wordt om door alle metingen en cijfers heen de daadwerkelijk schade te zien, vraagt dit om onderzoek.

Wat speelt zich daadwerkelijk onder Groningen af? Door een donatie te leveren op de website van Yournalism wordt dit onderzoek mogelijk gemaakt.

Overige projecten van Yournalism

Vorige week waren er al voldoende donaties binnengekomen op Yournalism om een eerste journalistiek onderzoek te starten. Binnen twee dagen werd meer dan dan €3000,- euro gedoneerd door de ‘crowd’ voor een onderzoek naar de macht van zorgverzekeraars. Deze zal worden uitgevoerd in samenwerking met journalistiek bedrijf ‘Follow the Money’. Eelke van Ark, journalist bij Follow the Money, begint komende maand aan het onderzoek.

Een van de andere projecten waar de donaties voor binnen stromen betreft het onderzoek naar de staat van (onderzoeks)journalistiek in Nederland. Het voorstel staat inmiddels op 55%. Bij voldoende donaties zal dit uitgevoerd worden door oud hoofdredacteur van NOS Nieuws, Hans Laroes. Overige projecten op de website buigen zich onder andere over de besluitvorming van faunabeheereenheden omtrent het afschieten van wilde dieren, in hoeverre de Europese medicijnenautoriteit de farmaceutische industrie een hand boven het hoofd houdt en over hoeveel mensen uit de regio de dupe kunnen worden van ziekenhuisfusies.

++++ Noot voor de redactie.

Yournalism is het eerste vraaggestuurde platform voor onderzoeksjournalistiek. Bezoekers van de Yournalism site kunnen zelf ideeën voorstellen voor nieuwe onderzoeken of kunnen eerder ingediende voorstellen steunen door middel van donaties.

In deze Youtube film wordt het concept binnen 2 minuten uitgelegd.

Yournalism. Jij bepaalt het volgende verhaal

Voor vragen kunt u contact opnemen met:

Sybren Kooistra | sybren@yournalism.nl | 0615892010

Sybren Kooistra