Waarom zijn een goed logo en een goede huisstijl zo belangrijk?

Waarom zijn een goed logo en een goede huisstijl zo belangrijk?

De huisstijl van een merk of bedrijf is de bewust gekozen wijze van presentatie die jij als merk of bedrijf wilt overbrengen. De visuele uitingen van je bedrijf, de identiteit, moeten dus meteen een goede indruk geven. De huisstijl wordt uitgedrukt door het gebruik van een naam, een logo, kleuren, vormen, lettertypes, beeldmateriaal en taalgebruik, hiermee krijg je een herkenbare visuele uitstraling en creëer je een bepaald beeld rondom het bedrijf.

Door je bedrijf duidelijk naar voren te brengen en deze herkenbaar te houden krijgt men duidelijk een beeld bij het bedrijf en zullen ze op het moment dat ze je meerdere malen tegenkomen steeds sneller gaan herkennen!

Een goed logo- en huisstijldesign vertelt het volgende:

1. Wat doet het bedrijf
  2. Wie is doelgroep

Is het een merk voor mannen, vrouwen, kinderen, 65+, zakelijke doelgroepen, consumenten, mensen met of zonder geld…?

1. Wat zijn de kernwaarden

Is dit bedrijf snel, degelijk, duurzaam, innovatief, warm en betrokken of juist zakelijk en objectief, wat is de prijsstelling…

1. Wat is het onderscheidend vermogen (de USP’s)

Wat doet dit bedrijf anders of beter dan de concurrentie? Waarom kiest de klant juist voor dit merk?

VIJF voordelen van een herkenbaar en opvallend huisstijl-ontwerp

1. Een duidelijke huisstijl geeft richting aan je bedrijf.
    Je laat duidelijk zien wie je bent en waar je voor staat. Zo weet men met wie ze in zee gaan en hoe je in de “wedstrijd” zit, ook voor collega’s is het heel handig om te zien hoe zij zich kunnen profileren naar de buitenwereld.
  2. Een duidelijke huisstijl maakt je bedrijf herkenbaar.

Wanneer alles met elkaar overeenkomt zal men sneller jouw bedrijf herkennen en ben je dus veel sneller zichtbaar. “herkenningspunten” zijn dus zeer belangrijk om naar de buitenwereld toe te treden, hierdoor zal men het sneller over je hebben.

1. Met een herkenbare huisstijl die overal terugkomt bouw je vertrouwen op.

(Potentiële) klanten kijken vaak naar “betrouwbaarheid” wanneer jouw huisstijl en jouw bedrijf dit uitstraalt zal men zich prettig voelen en graag met jou zaken willen doen. Dus zorg ervoor dat je beeld en visie van je bedrijf duidelijk naar voren komen ook binnen je huisstijl.

1. Een herkenbare huisstijl creëert verwachtingen

Een boodschap overbrengen kost hierdoor minder moeite en mensen zullen zoals hierboven genoemd zich prettiger voelen bij jouw bedrijf. Mensen gaan er vanuit dat ze op jouw bedrijf kunnen bouwen en bij jou terecht kunnen voor datgene wat zij nodig hebben.

1. Uitingen van je bedrijf versterken elkaar!

Een huisstijl maakt een merk van je bedrijf! Jouw onderneming komt hiermee duidelijk in de aandacht en de huisstijl zal zich dan ook vele malen terugbetalen, mensen gaan je herkennen en daarmee kom je duidelijk in de “picture”.

De input die je professionele ontwerper nodig heeft voor het ontwerpproces kan starten.

1. Leg uit wat jij graag voor sfeer in het logo en de huisstijl wilt, wil je betrouwbaarheid uitstralen, innovatie of wil je milieubewust overkomen, krachtig etc.
  2. Vertel alles over je promotie activiteiten zodat de ontwerper een huisstijl kan ontwerpen dat voor vrijwel al je activiteiten goed werkt, dus bijvoorbeeld op banners, billboards, visitekaartjes, stickers en dergelijke. Als blijkt dat het logo voornamelijk groot gebruikt zal gaan worden, of juist heel klein, heeft dat invloed op bv de gedetailleerdheid van het ontwerp. Bovendien houd een professionele ontwerper rekening met kostenbesparing, bv bij print (door geen vijfde kleur toe te passen etc.).
  3. Noem de speerpunten van je bedrijf en diensten.
  1. Aan welke omschrijving(en) zou je willen dat je klanten je bedrijf koppelen? Creatief? Professioneel? Sportief? Degelijk? Modern? Traditioneel? Speels? Zakelijk?
  2. Omschrijf duidelijk wie binnen je doelgroep vallen (leeftijd, geslacht, beroep, inkomen, locatie etc.), en waar je doelgroep naar op zoek is.

1. Als je al een logo hebt, maar dat logo wilt opfrissen, geldt ook dat de ontwerper deze input nodig heeft. Maar daar komt bij dat je ook met hem moet bespreken waarom je juist nú de restyling van je logo wilt. Heb je een nieuw product ontwikkeld, is je doelgroep veranderd, zijn je diensten anders geworden, heb je je bedrijf helemaal omgegooid etc.

Het ontwerpproces

Als een ontwerper voldoende input heeft gaat hij/zij aan de slag met het vertalen van die input in één of meerdere concepten voor logo en huisstijl. Spreek het aantal voorstellen dat de ontwerper maakt en het aantal correctierondes dat is inbegrepen bij de offerte van te voren goed met elkaar af.

De briefing wordt nu visueel vertaald in logo-ontwerp, kleuren, lettertypes, vormen en beeldmateriaal, Afhankelijk van de afspraken worden een aantal huisstijldragers in deze fase uitgewerkt, als voorbeeld voor hoe de huisstijl toe te passen is.

Uit de concepten wordt een keuze gemaakt die naar wens kan worden aangepast en die als uitgangspunt zal gaan dienen voor het ontwikkelen van de complete huisstijl.

Een sterk logo en een consequente huisstijl gaan jaren mee en dragen bij aan herkenbaarheid, onderscheidend vermogen en consumentenvertrouwen. En dat vertrouwen draagt weer bij aan het commerciële succes

• Logostarter schreef:

Hee, Leuk artikel! Werkt het voor een huisstijl en website van een groot bedrijf hetzelfde als jullie beschrijven? Of is dit alleen toepasbaar voor het MKB?

Logostarter

Logo Starter is een website die is ontstaan vanuit een passie voor alles wat te maken heeft met logo's, huisstijlen en meer. Diensten:Huisstijl designHuisstijl ontwerpenWebdesign EindhovenWordPress CMS