Gouden #Zwerfie 2015

Aanstaande vrijdag 6 februari bestaat de hashtag #zwerfie 1 jaar. Een #zwerfie is een foto van een stuk zwerfvuil dat wordt opgeruimd en die wordt gedeeld via social media. Om haar verjaardag te vieren reikt stichting KLEAN de ‘Gouden Zwerfie’ uit aan iemand die zich afgelopen jaar op een opmerkelijke manier heeft ingezet in de strijd tegen zwerfafval en plastic soep.

De gouden zwerfie is geen prijs voor degene die het meeste of het beste heeft vergaderd, noch voor degene die congressen heeft georganiseerd of het meeste zwerfvuil heeft opgeruimd. De Gouden Zwerfie is voor iemand die gewoon is gaan doen en hierbij is opgevallen, anderen heeft geïnspireerd en gemotiveerd.

Meer informatie rond de gouden zwerfie en de genomineerden is te vinden op http://www.kleanworldwide.nl/zwerfie/gouden-zwerfie/ Naast de uitreiking van de gouden zwerfie worden aanstaande vrijdag door het land, onder andere in Amsterdam en Utrecht, verschillende #zwerfie-opruimacties gehouden . Ook wordt geprobeerd zoveel mogelijk mensen een “echte #zwerfie” te laten plaatsen op social media. Een “echte #zwerfie” is een selfie van iemand die in zichzelf beeld brengt terwijl een stuk zwerfvuil wordt opgeruimd.

Stichting KLEAN

Doelstelling van stichting KLEAN (Klagen Loont Echt Absoluut Niet) is om mensen heel weinig te laten doen, te laten zien dat je daarmee toch heel veel zwerfvuil op kunt ruimen en zoveel mogelijk mensen te overtuigen om iedere dag één stukje zwerfvuil op te ruimen; “Als een kwart van de Nederlanders elke dag één #zwerfie raapt, dan is het land binnen een paar dagen schoon”.

Natuurlijk doet de stichting (en de aan haar gelieerde vrijwilligers) meer dan dat alleen; er wordt voorlichting gegeven over zwerfafval en plastic soep en er wordt geprobeerd om op andere manieren te voorkomen dat zwerfafval ontstaat. “Maar zolang we dat probleem niet hebben opgelost met z´n allen, kunnen we er in elk geval ervoor zorgen dat het zwerfvuil wat er ligt niet in het water en uiteindelijk in de oceanen terecht komt”.

Plastic Madonna

Peter Smith, initiatiefnemer van Stichting KLEAN maakte al eerder de ‘Wereld van zwerfvuil’, een wereldbol gemaakt van gevonden plastic flesjes om het bewustzijn rond zwerfafval en plastic soep te vergroten. Nu wordt er gewerkt aan de Plastic Madonna, een beeld van 12 meter van een liggende moeder die haar kind de borst geeft, symboliek voor het plastic wat in onze voedselketen tercht komt. Het beeld wordt met 3D-printers gemaakt, gevoed met gerecycled materiaal van gevonden plastic flesjes.

De bedoeling is dat zoveel mogelijk mensen hieraan meewerken door één flesje van straat op te rapen en in te leveren of één euro te doneren. “Als veel mensen iets – maar niet niets – doen – kunnen we grote dingen bereiken”. Het project is geïnspireerd door de woorden die Wubbo Ockels bij zijn afscheid aan ons richtte: “Elke bijdrage, hoe klein ook, is belangrijk.” Door het hele land zullen hiervoor binnenkort verzamelbakken komen te staan zodat iedereen een steentje – ofwel een flesje – bij kan dragen. Meer informatie hierover is te vinden op www.plasticmadonna.nl

Noot voor de redactie: voor meer informatie: mail of bel Dirk Groot dirk_groot@yahoo.com 06-81503456

KLEAN