Zakelijke correspondentie

Het schrijven van zakelijke teksten

Goede zakelijke teksten schrijven is een kunst en dat is niet voor iedereen weggelegd.  U kunt natuurlijk een ervaren tekstschrijver inschakelen voor uw rapport, offerte of jaarverslag maar met een paar goede tips komt u zelf al een heel eind.

Het begint altijd met een goede en gedegen voorbereiding. Uw klanten of relaties zijn op zoek naar informatie over het onderwerp waar u over schrijft. Belangrijk is dat u hun behoefte voor ogen houdt. Maak een inventarisatie van de vragen over het specifieke onderwerp en kijk hoe en welke van deze vragen u wilt beantwoorden.

Een tekstschrijver hanteert deze type teksten

Een tekstschrijver zal altijd een goed omlijnde structuur voor ogen houden. Er zijn verschillende soorten zakelijke teksten.

1. Informatieve tekst

Deze teksten willen iets uitleggen/leren/vertellen, kortom: ze zetten iets uiteen. De zakelijke tekst is objectief en feitelijk controleerbaar. Voorbeelden zijn nieuwsbrieven, brochureteksten, handleidingen etc. De opbouw is introductie, uitwerking informatie en als laatste de samenvatting.

1. Beschouwende tekst

Ofwel een opiniërende tekst. Dit is een combinatie van informeren en een analyse formuleren. De tekstschrijver schrijfteen subjectieve, genuanceerde tekst die bovendien persoonlijk is. De teksten geven informatie en zorgen dat de lezer zelf een mening kan vormen.

1. Overtuigende tekst

Dat zijn teksten waarin de tekstschrijver u wil overtuigen van zijn mening. Deze teksten zijn subjectief en persoonlijk. De inleiding vormt een standpunt en in de kern worden argumenten onderbouwd, eventueel met tegenargumenten. In het slot verwerkt u het standpunt nogmaals in de vorm van een conclusie.

Een overtuigende tekst kan verder nog instrueren, activeren, provoceren, emotiveren en amuseren. Wees als tekstschrijver bewust van uw hoofddoelen.

Een pakkend intro en overtuigend einde

Een tekstschrijver legt in de eerste alinea uit wat het thema van de tekst is en hoe de tekst ik opgebouwd. Op deze manier kan de lezer scannen op hoofdpunten. In de laatste alinea vat u de inhoud van en de grote lijnen nog een keer samen. U geeft de conclusie op basis van het voorgaande. Zo weten een haastige lezer ook precies van de kern van uw betoog is.

Nog een paar tips

Houd de tekst verder kort en zakelijk. Verder schrijven tekstschrijvers zowel lange als korte zinnen. Kies voor beeldende synoniemen waar mogelijk. Dat kan ook door voorbeelden, vergelijkingen, beeldspraak en formulieren die aansluiten op de zintuigen. Vermijd verder passieve zinnen met ‘worden’ en ‘zullen’. Dat bezorgt de lezer een gevoel van afstand. Dit zijn wat punten waar een ervaren tekstschrijver altijd rekening mee houdt. Succes met uw eerstvolgende zakelijke tekst!

Leontine Garcia

Oprichter van Tekstklik. Een open platform met tekstschrijvers en vertalers. Kijk, selecteer en vind direct een ervaren tekstschrijver voor uw tekstopdracht.