Webwinkel beginnen om te starten als zelfstandig ondernemer

Om te starten als zelfstandig ondernemer heb je een aanta dingen nodig; durf, enthousiasme en vooral ook de juiste middelen om als bedrijf te kunnen groeien. Een middel waarmee je dat kunt doen is een webwinkel – door met een webwinkel een te beginnen kun je starten als zelfstandig ondernemer zonder veel risico, maar met veel potentie.

Het leuke en uitdagende aan ondernemen is dat je een risico loopt – je bent zelf verantwoordelijk voor de resultaten die je boekt en zal ook financieel alles in de gaten moeten houden. Maar uiteraard wil je deze risico’s wel beperken, een eigen webshop biedt daarvoor uitkomst. Een webwinkel geeft je de mogelijkheid om een eigen bedrijf te starten zonder dat daarbij hoge opstart- en maandelijkse kosten bij komen kijken.

Welke branche?

Wil je een webwinkel beginnen dan is het verstandig om vooraf goed op een rijtje te krijgen op welke branche je je gaat richten. Het betekent dat je onderzoek moet doen naar de producten die je wilt gaan verkopen – zijn daar voldoende leveranciers of groothandels voor te vinden? Hebben de producten een goede winstmarge?

Ook kun je alvast kijken naar de concurrentie; hoeveel concurrenten zijn er actief in de branche en wat kan ik daar van leren?

Kant-en-klare software

Een eigen webwinkel brengt vaak hoge opstartkosten met zich mee. Doordat je een webshop moeten laten bouwen op een bepaald platform loopt de investering al snel in de duizenden euro’s. Een oplossing daarvoor is om te kiezen voor een kant-en-klaar software pakket, waarmee de webwinkel direct online kan worden gezet. Het voordeel is dat de kosten veel lager liggen, je hebt immers enkel rekening te houden met een maandelijks bedrag als abonnement – door de verscheidenheid aan templates kun je de webwinkel geheel naar eigen smaak inrichten. Starten met een webwinkel wordt daarmee wel erg aantrekkelijk voor startende ondernemers.

roeland