Website hoger in zoekresultaten

Begin je met een nieuw bedrijf of nieuwe dienst en je wordt niet gevonden in de zoekmachines? Met de onderstaande tips voor zoekmachine optimalisatie kan je website hoger komen in zoekresultaten.

Tip 1: één zoekwoord per pagina

Je kunt als bedrijf wel auto’s en scooters verkopen, maar je gaat nooit hoog ranken met beide zoekwoorden op één pagina. Zorg ervoor dat deze zoekwoorden gaat spreiden en maak voor beide zoekwoorden een aparte pagina. Je zult merken dat de zoekwoorden nu wel gaan ranken.

Tip 2: Plaats je zoekwoord op de juiste posities van je pagina.

Om hoger te komen in de zoekmachines moet je het zoekwoord van de pagina plaatsen op de juiste posities. Plaats het zoekwoord in de title-tag. De title-tag is op je website niet zichtbaar, maar je ziet deze wel in de zoekmachines naar voren komen. Als je in de zoekmachines zoekt zie je verschillende resultaten en je klikt dan op een titel van een resultaat. Dit is de title-tag en zoekmachines kijken hier ook naar. Daarnaast is het goed om je zoekwoord te plaatsen in de description. Hoewel dit geen ranking factor is voor de zoekmachine, is deze wel belangrijk. Plaats je het zoekwoord in de description, dan heb je grote kans dat de zoekmachines deze overnemen.

Daarnaast moet je het zoekwoord meerdere malen in je tekst terug laten komen en plaats je het onder andere in de titel (H1) en tussenkopjes (h2). Zorg er wel voor dat je niet gaat overdrijven, want dan ga je over optimalisatie toepassen en zo ga je nooit hoog scoren in de zoekmachines. Zorg voor een goede balans dat jij prettig vindt om te lezen.

Tip 3: Wordt een autoriteit

Om hoger in zoekresultaten te komen moet je stemmen krijgen van andere websites. Dit wil zeggen dat andere website naar jouw website moeten linken en je zult merken dat jouw website hoger gaat komen in de zoekmachines. Bedrijven kunnen makkelijk aan links komen door ze te vragen. Sponsor je een vereniging, vraag dan of zij een link kunnen plaatsen naar jouw website als tegenprestatie. Vraag het niet alleen aan verenigingen maar ook aan leveranciers of partners waar je mee samenwerkt en je zult merken dat jouw website hoger gaat komen in de zoekmachines.

Website hoger in zoekresultaten uitbesteden

Vaak hebben bedrijven geen tijd om teksten te schrijven of vinden ze het lastig om hun website te optimaliseren. Je kunt er ook voor kiezen om deze activiteiten uit te laten besteden door een full service internetbureau. Zij zorgen er dan niet alleen voor dat je website goed gevonden gaat worden, maar ook dat je website up-to-date is zodat jij geen zorgen hebt dat je website niet goed beveiligd is.

Lars Vermoolen