Wat is Zwarte Vrijdag precies?

Velen van u vragen ons over ‘Zwarte Vrijdag’: Waar komt het woord vandaan, hoe is het allemaal begonnen en vooral, wat is het? Laten we proberen de twijfels op te helderen!

Kortom, Zwarte Vrijdag is een commercieel evenement dat in de Verenigde Staten van start is gegaan. Het is de datum waarop zowel grote als kleine bedrijven aan het begin van de kerstperiode nieuwe kortingen en aanbiedingen aan hun producten toevoegen.

Er is ook de overtuiging dat de term “Zwarte Vrijdag” gerelateerd is aan de verkoop van zwarte slaven in de Verenigde Staten. Maar dit is niet waar. De oorsprong van de term “Zwarte Vrijdag” begint in Philadelphia. De naam komt omdat, de dag na Thanksgiving, de wegen vol verkeer waren voor alle mensen die terug naar huis gingen na het eten met hun familie, en ook voor vele anderen die naar de stad kwamen om te winkelen, dus de politie, die verantwoordelijk was voor het regelen van het verkeer, besloot om deze vrijdag “Zwarte Vrijdag of Zwarte Vrijdag” te noemen.

In de jaren tachtig werd de term Zwarte Vrijdag geassocieerd met de economische status van bedrijven, die van rood naar zwart ging. Er moet rekening mee worden gehouden dat in de Verenigde Staten “in het zwart” betekent “geld verdienen”, dus de toekenning van het woord zwart heeft te maken met het feit dat op die dag een groot deel van de verkoop werd gerealiseerd.

Toen Zwarte Vrijdag een commercieel evenement begon te worden, “probeerden” de verkopers deze dag bekend te maken als Grote Vrijdag, maar de receptie was heel weinig, dus bleef het een Zwarte Vrijdag.

We moeten benadrukken dat Zwarte Vrijdag geen feestdag is. Maar in de Verenigde Staten beschouwen veel zakenmensen deze dag als een vakantie en geven de dag vrij aan hun werknemers.

Aankomst in Spanje

In 2012 hebben we dit commerciële evenement in ons land aangenomen, een datum die niet vervroegd had kunnen worden, omdat de wet in ons land de periodes regelt waarin kortingen moeten worden verleend om kleine bedrijven te beschermen.
Vanaf de volgende jaren, dankzij de reclame van grote bedrijven, begon deze dag populair te worden. De zwarte vrijdag had een grote impact, vooral op online platforms, en bereikte zijn hoogtepunt in 2015, toen retailers meer dan 300 miljoen euro inzamelden. Geschat wordt dat elke persoon gemiddeld 215 euro heeft uitgegeven.

Is het een mode?

Als de Spanjaarden in 2015 gemiddeld 215 euro hebben uitgegeven, werd in 2018 gemiddeld 601 euro uitgegeven aan kerstinkopen, wat ons het tweede Europese land maakt met het hoogste uitgavenniveau, alleen onder het Verenigd Koninkrijk. Zwarte Vrijdag is dus een kans om tot 80% te besparen op kerstinkopen.

Daarnaast hebben Spaanse bedrijven dit feest overgenomen en is het een evenement geworden waarbij bedrijf en klant winnen. Enerzijds bevorderen bedrijven de kerstcampagne die klanten aantrekt en anderzijds krijgen ze kortingen die soms bijna hetzelfde percentage bereiken als de “kortingen” die na Reyes komen.

Veel mensen denken dat deze “consumptiedag” slechts een modeverschijnsel is en uiteindelijk voorbij zal gaan. Maar pas op, want Zwarte Vrijdag wordt in Spanje al zeven jaar gevierd en is zeer productief en winstgevend gebleken voor bedrijven. Het lijkt erop dat Zwarte Vrijdag naar Spanje is gekomen om te blijven en dat nog minstens een paar jaar zal doen.

Als u erover nadenkt om te anticiperen op uw kerstinkopen, vergeet dan niet dat sommige webwinkels al voorbereid zijn op dit evenement met enkele aanbiedingen. Als uw ding is fietsen, kunt u kiezen voor een van de fietsen Helliot Bikes, ze hebben veel te bieden vanwege de Zwarte Vrijdag dus waar wacht u nog op?