Voorwaarden

In tegenstelling tot wat doorgaans aangenomen wordt, is het in Holland mogelijk om te kiezen voor euthanasie als je ongeneeslijk ziek bent en in de laatste stadium van jouw bestaan. Allicht is dit wel aan zorgvuldige voorschriften verbonden die moeten worden gevolgd door dokter. Doen zij dat niet, dan is het mogelijk dat er een behoorlijke strafmaatregel wordt opgelegd.

De regelgeving omtrent euthanasie

Ten eerste dient de wens tot zelfdoding vanuit de patiënt komen en niet door verscheidene belanghebbende. Een zieke kan het verlangen bekend maken door middel van het opmaken van een verklaring, een verklaring kan in verscheidene fase van het bestaan worden opgesteld. In deze verklaring wordt vermeld onder welke gelegenheden de patiënt verlangt dat er levensbeëindiging plaats vindt.

De verklaring is nodig om euthanasie te plegen

Een verklaring alleen is niet voldoende, de medicus moet er bovendien van overtuigd te zijn dat het verlangen tot zelfdoding verlangd is en dat de cliënt zich bewust is van de effecten van uitvoering van het verlangen. Ook mag er geen sprake meer zijn van een mogelijkheid tot beterschap, is de kans er wel, dan kan er geen euthanasie plaats vinden. Het feit dat er geen enkele kans is tot herstel moet ook door een andere arts ondersteund te worden. Het is dus continu zaak voor een medicus om ook een andere medicus te raadplegen ten aanzien van de mogelijkheid tot genezing.

De benaderde dokter moet ook een verklaring opstellen dat de mogelijkheid op herstel niet te verwachten is, om te volstaan aan de voorwaarden die euthanasie met zich brengt. Indien een arts heeft geassisteerd bij euthanasie behoort de dokter dat bekendmaken bij de gemeentelijke lijkaanschouwer, zodat de reden van overlijden al vooraf bekend is.

Euthanasie vergt voorbereiding

Kortom, de naleving van de wens tot euthanasie wordt niet zomaar uitgevoerd. Wanneer u belangstelling heeft kunt u bij Meride een vrijblijvende voorbespreking houden voor het arrangeren van de begrafenis.

Kijk op de site van Meride Uitvaartverzorging voor veel meer informatie over levensbeëindiging.

(1 stemmen, gemiddeld: 5,00 van de 5)

clicktobusiness

Click to Business verzorgt voor diverse klanten content marketing. Wij schrijven en publiceren artikelen om xo de naamsbekendheid te vergroten en meer omzet te genereren voor onze klanten.