“Vodafone duurste telecomprovider buiten Europa”

Nederland scoort hoog op de Europese ranglijst voor mobiel internetgebruik. Voor veel Nederlanders is de vakantietijd aangebroken en de smartphone is ook op vakantie voor velen onmisbaar. Onlangs werd bekend dat het tarief voor mobiel internet in de EU-landen per 1 juli 2013 wordt verlaagd. Vodafone spant echter de kroon als het gaat om het tarief voor mobiel internet buiten Europa.

Appen of internetten in Nederland goedkoop

In tegenstelling tot een aantal jaar geleden, toen mobiel internet voor consumenten nog bijna onbetaalbaar was, zijn de prijzen voor het gebruik van mobiel internet elk jaar sterk gedaald. En deze daling lijkt zich de komende jaren ook voort te zetten. In Nederland ontlopen de verschillen voor het gebruik van mobiel internet elkaar niet veel. Alleen Sizz -een samenwerking van Vodafone & RTL Nederland- springt eruit. Voor 1 MB moet gemiddeld genomen vijfhonderd procent meer betaald worden dan bij moedermaatschappij Vodafone.

Top 10 goedkoopste providers in Nederland

Provider

Kosten per 1 MB*

1.       Vodafone

0,01 eurocent

2.       Tele2/Simjo

0,015 eurocent

4.       KPN

Telfort

T-Mobile

Hollandse Nieuwe

8.       Hi

0,025 eurocent

9.       MTV

0,03 eurocent

10.   Sizz

0,05 eurocent

*Prijzen zijn inclusief 21 procent btw

Binnen Europa weinig verschil

Is de consument op reis in een EU-land en wil deze op de smartphone gebruik maken van mobiel internet, dan hanteren de meeste providers dezelfde prijzen. Sinds 1 juli 2013 geldt namelijk een Europese Roamingverordering van maximaal 0,45 eurocent per 1 MB (exclusief btw). Dat betekent dat bijna alle providers 0,54 eurocent per 1 MB rekenen. Alleen Tele2 springt hier positief uit. Dit Zweedse telecombedrijf vraagt afgerond 0,48 eurocent per 1MB en is daarmee de goedkoopste aanbieder van mobiel internet in EU-landen.

Buiten Europa: Vodafone 228 procent duurder!

Het begint interessant te worden als de prijzen van landen buiten Europa worden vergeleken.
De prijzen voor mobiel internet buiten Europa verschillen aanzienlijk. Vodafone rekent met € 9,10 per 1 MB mobiel internet maar liefst 228 procent meer dan MTV. MTV is niet alleen een populaire muziekzender. Het Amerikaanse bedrijf biedt ook mobiele diensten aan in samenwerking met T-Mobile. De muziekzender én mobiele aanbieder rekent 3,99 euro per MB bij landen buiten de EU. Daarmee is deze met afstand de goedkoopste van de onderzochte telecombedrijven maar buiten de EU mobiel internetten blijft erg prijzig.

Top 5 duurste providers buiten Europa

Provider

Kosten per 1 MB (inclusief 21 procent btw)

1.       Vodafone

2.       Hollandse Nieuwe

€ 7,63*

3.       Telfort

€ 5,=

Simjo

€ 5,=

5.       MTV

* Gemiddeldes van landen buiten de EU en Europa

Zet roamingfunctie uit

Om enigszins in de kosten te besparen is het raadzaam om de automatische roamingsfunctie uit te zetten in het buitenland en gebruik te maken van (gratis) wifi-netwerken in onder meer winkelcentra, hotels en restaurants. Een half uur YouTube op de smartphone via mobiel internet zonder wifi bijvoorbeeld verbruikt namelijk al snel zo’n 65 MB, hetgeen buiten de EU bij de duurste provider (Vodafone) neerkomt op ruim 592 euro extra telefoonkosten.

Datalimiet voorkomt hoge rekening

Er geldt ook een standaard maandelijks datalimiet voor internetgebruik in Nederland, Europa en landen buiten Europa. Dit houdt in, dat als de consument de grens van 60,50 euro is gepasseerd de roamingfuncties niet meer werken en er niet meer mobiel geïnternet kan worden op de smartphone. Dit is door de Europese Commissie afgesproken om hoge facturen te voorkomen en de consument zodoende tegen zichzelf in bescherming te nemen. Een klant kan echter nog wel zelf bepalen deze limiet te verhogen en in dat geval opdracht geven de blokkering op te laten heffen.

MB verbruik

Actie:

Aantal MB:

Chatten op Facebook of communiceren via WhatsApp

0,01 MB per bericht

Muzieknummers downloaden (via Youtube)

4 MB per nummer

Applicatie downloaden

6 MB (gemiddeld)

Nieuws- en sportsites bezoeken

0,4 MB per minuut

E-mail versturen (met bijlage)

0,05 MB per bericht

Twitteren of Facebooken*

0,2 MB per keer

*Foto’s laden en bekijken kost meer MB

Europa binnen de bundel?

Binnen de EU wordt het gebruik van mobiel internet steeds goedkoper. De plannen om een netneutraal Europa te creëren zijn inmiddels door de Europese Commissie gesmeed en het lijkt een kwestie van tijd voordat de afnemer zijn Nederlandse bundel ook in EU-landen kan gebruiken zonder extra kosten in rekening gebracht te krijgen. De tarieven zullen de komende tijd ongetwijfeld nog meer gaan dalen, waardoor het voor de consument lucratief blijft om goed in de gaten te houden bij welke telecomprovider het minste betaald hoeft te worden.

Diks.nl

Diks.nl is een onafhankelijke vergelijkingssite. Diks.nl vindt het belangrijk dat consumenten op de hoogte zijn van recente ontwikkelingen en maakt daarom regelmatig vergelijkingen. De informatie in dit artikel is gebaseerd op gegevens van een abonnement met 1000 MB (1GB) datalimiet (voor prepaid gelden andere tarieven) en van de prijzen die gelden binnen het 3G-netwerk. Nog niet elke telecomaanbieder biedt namelijk 4G aan. Providers bieden in het buitenland echter ook voordeligere internetbundels aan die -afhankelijk van de dienstverlener- voor één, drie of zeven dagen kunnen worden afgesloten. Hier gelden ook weer verschillende (actie)prijzen voor die niet in het onderzoek zijn meegenomen.

Ruuth

Diks.nl is een onafhankelijke vergelijkingssite met meer dan 40 jaar ervaring en is sinds 16 jaar een prijsvergelijker. Diks.nl is met haar 35 medewerkers voor de consument altijd op zoek naar de beste prijs/kwaliteit-producten en biedt, naast een snelle digitale service, ook 24/7 telefonische bereikbaarheid. De Thuiswinkel publieksprijs ging in 2012 naar Diks.nl in de categorieën Financiële Dienstverlener en Vergelijkingssite.