Visitekaartjes voor iedere ondernemer belangrijk

Iedere ondernemer heeft visitekaartjes nodig. Tegenwoordig gaat veel digitaal zoals mailen en connecties maken via Linkedin maar nog steeds zijn visitekaartjes het meest gebruik voor het delen van zakelijke gegevens. Als je als ondernemer op een ondernemersbijeenkomst komt of een ander zakelijk evenement is het eerst wat men vraagt na kennis gemaakt te hebben om een visitekaartje. Op het visitekaartje staan dan de gegevens om snel via meerdere kanalen direct contact op te nemen. Het is belangrijk om als ondernemer op het visitekaartje directe contactinformatie te plaatsen en niet een algemeen nummer of algemeen e-mailadres. Het is dus van belang dat de ontvanger van het visitekaartje direct met jou persoonlijk contact kan hebben. Als je dan toch je visitekaartje persoonlijk wilt maken is het aan te raden een foto van jezelf er op te plaatsen of een persoonlijke boodschap. Zo weet de persoon die het visitekaartje ontvangen ook nog van wie hij deze ontvangen heeft. Het visitekaartje is de eerste indruk die de ontvanger van jouw bedrijf zal krijgen en dat moet dus een goede indruk zijn.

Wil je opvallen met je visitekaartjes dan kan je kiezen voor visitekaartjes gemaakt van ander materiaal dan papier. Het is tegenwoordig mogelijk om visitekaartjes te laten maken van bijvoorbeeld aluminium of zelfs hout. Deze visitekaartjes zijn vaak wel een stuk duurder maar je moet dan voor jezelf even nagaan hoeveel visitekaartjes je per jaar weggeeft. Dit zullen er nooit meer dan een stuk of 50 tot 100 zijn. Dus zijn 500 of 1000 papieren visitekaartjes veel te veel en vaak ook achterhaalt na 1 of 2 jaar. Dit komt omdat dan bijvoorbeeld het e-mailadres of vestigingsadres veranderd is of het bedrijf gefuseerd is.

Naast het fysieke visitekaartje wat je uitdeelt ben je zelf ook het visitekaartje van je bedrijf in persoon. Probeer dus niet zomaar iedereen je visitekaartje snel toe te stoppen maar bepaal eerst of de persoon waaraan je het visitekaartje wilt gaan geven wel behoefte kan hebben aan jouw producten of diensten. Zo weet je ook zeker dat jouw visitekaartje nog wel eens door die persoon ter inzage gepakt kan worden en er eventueel contact opgenomen zal worden.

Je moet altijd het doel van je visitekaartje voor ogen houden en dat is namelijk het direct snel en makkelijk contact laten opnemen. Ook is het erg belangrijk dat de ontvanger op jouw visitekaartje direct kan zien wat de diensten en producten zijn die je levert of dat daar een duidelijke verwijzing naar staat. Dus ben je schilder zet er dan vooral op wat je kan schilderen en misschien wel met welke merken je het liefst werkt. Zo geef je direct een indruk van jouw werk en is het voor de ontvanger direct helemaal duidelijk.

Visitekaartje zijn dus niet zomaar een lullig papieren kaartje die je te pas en te onpas rond moet strooien en aan iedereen uit moet delen.  Als je selectief bent met het uitdelen van je visitekaartje net zo selectief als bij het kiezen van je vrienden op bijvoorbeeld Facebook dan zal je al snel merken dat je visitekaartjes ook daadwerkelijk effect hebben en niet zomaar in een bureaula of mapje belanden.

Ik wens je in ieder geval veel plezier met het ontwerpen van je visitekaartjes. Je kunt je visitekaartjes bestellen bij diverse online drukkers die je de beste kwaliteit kunnen leveren tegen een goede en zakelijke prijs.

Jesper van den Bogaard

Webzo is een reclame- en internetbureau.