Verschil stagesalaris mannen en vrouwen onverklaarbaar

De studentenstichting Integrand, die landelijk 17.000 HBO- en WO studenten begeleidt naar een stage, roept vrouwelijke stagiairs op harder te onderhandelen over de hoogte van hun stagevergoeding. Mannelijke stagiairs ontvangen gemiddeld maar liefst 18% meer stagevergoeding dan vrouwelijke stagiairs.

Dit wordt geconcludeerd in het jaarlijkse Nationaal Stage Onderzoek van stageplaza.nl. Linda Gruijthuijsen, bestuurslid van de Integrand vestiging in Maastricht, trekt aan de bel: ‘Het opmerkelijke is dat geen mogelijke oorzaken worden geschetst die dit drastische verschil kunnen verklaren.’

Dit verschil bleek 4 jaar geleden ook al uit een stageonderzoek van FNV-Jong. Hierin werd als mogelijke reden gegeven dat vrouwelijke stagiairs meer stages in de zorgsector volgen. In deze sector worden lagere stagevergoedingen uitbetaald.

Gruijthuijsen geeft aan dat dit niet het hele verschil kan verklaren. ‘Wij bieden als Integrand met name stageplekken aan op het gebied van Management, Consultancy en Finance. Wij merken echter ook dat de hoogte van stagevergoeding binnen deze sectoren sterk kan verschillen tussen mannen en vrouwen.’

Het bestuurslid heeft wellicht een andere verklaring: ‘Onze ervaring is dat vrouwelijke stagiairs de neiging hebben minder hard te onderhandelen over de hoogte van de stagevergoeding of sneller tevreden zijn met het bedrag.’ Dit bevestigt de bevinding van het onderzoek dat mannen een hogere stagevergoeding verwachten dan vrouwen.

Integrand hoopt dat vrouwen harder durven te gaan onderhandelen. ‘Nooit geschoten is altijd mis. Daarnaast kan een dergelijke assertieve houding ook juist voor je pleiten’, aldus Gruijthuijsen.

IntegrandMaastricht

Stichting Integrand, opgericht in 1980, is een landelijke onafhankelijke non-profit organisatie bestuurd door academische studenten. De missie van Integrand is het bevorderen van bedrijfsvaardigheden onder academische studenten. Mede dankzij onze landelijke dekking zijn wij de grootste academische stage bemiddelaar van Nederland. Integrand heeft als visie studenten te helpen zich voor te bereiden op de werkpraktijk door ze kennis te laten maken met het bedrijfsleven, al tijdens hun studie. We zien dat studenten tijdens hun academische loopbaan zeer beperkt in aanraking komen met het bedrijfsleven. Daarnaast stellen bedrijven steeds hogere eisen aan studenten die zich op de arbeidsmarkt gaan oriënteren. Onze lokale bestuursleden zetten zich daarom in alle 12 universiteitssteden van Nederland in om studenten meer in contact te brengen met het bedrijfsleven.  Middels ons brede productportfolio van stages, inhousedagen, carrière-evenementen en diverse arbeidsmarktgerichte activiteiten vormen we de brug tussen student en arbeidsmarkt.