TL wint van LED en is nog steeds aan zet

Duurzaam is niet altijd duurkoop

Beverwijk 7 november 2013 – TES (Total Energy Solutions) B.V, al ruim 11 jaar toonaangevend en onafhankelijk advies en verkooporganisatie van kwalitatief hoogwaardige en gecertificeerde energiebesparende verlichtingsoplossingen heeft in slechts 2-5 % van alle projecten in Nederland over de afgelopen jaren, bij bedrijven LED verlichting toegepast. Duurzame TL verlichting wint vooralsnog de strijd.

Afhankelijkheid van lichtvoorziening
Zoals inmiddels wel bekend is, is ongeveer 20- 40% van de energierekening bij bedrijven terug te leiden naar het verbruik van de verlichting. De afhankelijkheid van lichtvoorziening is echter niet te onderschatten, aangezien het een belangrijke rol vervult in de dagelijks werkomgeving. Werkplek verlichting is onderbelicht, maar van essentieel belang voor de gezondheid en de veiligheid van medewerkers. TES is zich hier terdege van bewust en biedt verlichtingsplannen, die meegroeien met de werkomgeving binnen de organisatie. Naast de  energiebesparing, de (hogere) opbrengst van de hoeveelheid licht (lumen), hecht TES veel waarde aan de lichtbeleving voor de klant. Middels een testopstelling op locatie kunnen bedrijven de nieuwe versus de oude lichtsituatie ervaren.

LED verlichting vs. TL verlichting

In de praktijk merken wij dat er steeds meer navraag is naar duurzame LED verlichting, in verband met het uitrollen van een uitgebreid duurzaamheidsbeleid binnen organisaties. LED is inmiddels redelijk ingeburgerd in het medialandschap en in de mindset van het publiek. Een bedrijf zou dus alleen al uit puur imago- en marketingoverwegingen voor LED verlichting kunnen kiezen als een energie besparende maatregel. Echter is de investering nog altijd vrij hoog, en betaalt zich pas na jaren terug. Na 11 jaar branche-ervaring kunnen we wel zeggen dat we het gebruik van LED verlichting in de kantoren en productieomgevingen nog maar weinig tegen komen. We zien wel dat LED wordt toegepast als decoratieve design verlichting ten behoeve van de uitstraling van een bedrijf en dat LED verlichting vooralsnog geschikter is voor  koel-, en vriescellen met temperaturen vanaf -20C. Daar passen we het ook steeds meer toe, omdat LED geen opwarmtijd heeft, levert het in een koude omgeving meteen bij inschakeling de volledige lichtopbrengst. Voor een nog grotere besparing is het in deze omgeving ook bij uitstek geschikt om dynamisch te maken en te schakelen met bijvoorbeeld aanwezigheidsdetectie. Zo brandt het licht dus alleen maar als er iemand aanwezig is in de koelcel. De levensduur wordt zodanig verlengd, dat er jaren geen onderhoud nodig is.

Duurzaam is niet altijd duurkoop
TL verlichting wordt toch nog vaak gezien als ‘’verouderde verlichting’’. Op dit moment zeggen fabrikanten dat hun LED lampen gemiddeld 50.000 branduren meegaan. Echter zijn er diverse type T5 hf buizen die ook gemiddeld 50.000 uur branden. LED heeft een output van 120 lumen per watt, waarbij het gebundelde licht in een rechte lijn naar beneden afstraalt en vaak verblindend werkt.  Een TL T5 hf heeft een output van 115 lumen per watt, met een brede afstraling naar beneden en een goede verdeling van het licht over de ruimte. Door de toepassing van een hoogrenderend armatuur met spiegels is TL T5 hf nagenoeg energetisch gelijkwaardig ten opzichte van LED.

Het is dan ook van belang dat bedrijven zich goed laten informeren over TL verlichtingsoplossingen náást LED verlichtingstechnieken. Daarnaast zijn er een hoop ‘’ledcowboys’’ die de markt verzieken en slechte ledlampen aanbieden, die goedkoper worden aangeboden, maar veel minder lang meegaan dan wordt beweerd. Duurzaam wordt dan pas echt duurkoop. Op dit moment wint TL verlichting (bij TES B.V.) de strijd vooralsnog. De terugverdientijden zijn beduidend korter en de energiebesparing nagenoeg gelijk.

Over TES B.V. (Total Energy Solutions)
Is al ruim 11 jaar een toonaangevend en onafhankelijk adviseur op het gebied van energiebesparende verlichtingsoplossingen.
TES biedt een totaalpakket aan van verlichtingsadvies op maat, het uitvoeren van testen op locatie met bewezen energiebesparing, tot het leveren en installeren van benodigde armaturen en verlichting. TES is aan geen enkele toeleverancier gebonden. Dat houdt in dat wij vrijwel alle producten van gerenommeerde bedrijven kunnen leveren op het gebied van verlichting, die hun bedrijfszekerheid hebben bewezen. Wij streven naar een zo kort mogelijke terugverdientijd met de hoogste energiebesparing met minimaal dezelfde lichtopbrengst voor de klant. De praktijk leert dat de lichthoeveelheid vaak zelfs nog groter is. Veel erkende bedrijven hebben al gekozen voor de expertise van TES, waaronder Van Gansewinkel Nederland B.V., Hero Nederland B.V., Vanderlande Industries, P. Van Leeuwen Jr. Buizenhandel B.V., TNT Post, Carglass, Initial Hokatex en meer. Hierbij is de verlichting naar volle tevredenheid vervangen en is de beloofde besparing gerealiseerd. Voor meer referenties, brieven en foto’s kunt u kijken op onze website: www.tes-verlichting.nl

Ontmoet de experts van TES op 13 en 14 november tijdens FoodTech 2013. U kunt ons vinden op stand # F1005

TES

TES, is al ruim 11 jaar een toonaangevend en onafhankelijk adviseur op het gebied van energiebesparende verlichtingsoplossingen. TES biedt een totaalpakket aan van verlichtingsadvies op maat, het uitvoeren van testen op locatie met bewezen energiebesparing, tot het leveren en installeren van benodigde armaturen en verlichting. TES gaat hierbij ten allen tijden uit van de wensen en de behoeften van de klant en biedt niet, zoals niet –onafhankelijke partijen, eigen merkproducten aan. Wij streven daarbij naar een zo kort mogelijke terugverdientijd met zoveel mogelijk energiebesparing met minimaal dezelfde lichtopbrengst. De praktijk leert dat de lichthoeveelheid vaak zelfs nog groter is. Veel gerenommeerde bedrijven hebben al gekozen voor de expertise van TES, waaronder Van Gansewinkel Nederland B.V., Hero Nederland B.V., Vanderlande Industries, P. Van Leeuwen Jr. Buizenhandel B.V., Scania Beers BV, TNT Post, Carglass, Initial Hokatex en meer. Hierbij is de verlichting naar volle tevredenheid vervangen en is de beoogde besparing gerealiseerd. Voor meer referenties kunt u kijken op onze website: www.tes-verlichting.nl