SOLAS: Contargo biedt wegen tegen meerprijs aan

Mannheim, 22 juni 2016 – Op 1 juli a.s. treden de nieuwe SOLAS-regels in werking. Vanaf deze dag moet het brutogewicht van een container (verified gross mass = VGM) voordat hij op het zeeschip wordt geladen door de bevrachter worden vastgesteld en aan de reder worden medegedeeld. Contargo biedt klanten aan om deze weging te verzorgen. De klant moet de weegopdracht vooraf doorgeven, aangezien wegen achteraf omslachtig is en de kosten hiervan aan de klant worden doorgerekend.

“Als wij pas bij ontvangst van de container op onze terminal merken dat de klant het gewicht niet conform de SOLAS-richtlijnen heeft aangegeven of ons geen opdracht tot weging heeft gegeven, wordt hij geconfronteerd met extra kosten,” zegt Frank Weisbecker, manager Corporate Services bij Contargo. “Wij moeten dan de container nogmaals aan het reguliere proces onttrekken en een speciale weging organiseren.”

In de prijslijst voor het wegen van containers geeft Contargo daarom twee prijzen aan: onder “direct wegen” staat de prijs voor het aan- en afrijden van de vrachtwagen wanneer Contargo vooraf de opdracht voor het bepalen van het bruto containergewicht heeft ontvangen en onder “indirect wegen” staat de prijs voor het omslachtigere wegen achteraf.

Aanleiding zijn de nieuwe SOLAS-regels (SOLAS = Safety of Life at Sea), die op 1 juli in werking treden. De Internationale Zeevaartorganisatie (IMO – International Maritime Organization) heeft deze wijziging doorgevoerd om de veiligheid in de haven en de zeevaart te garanderen: foutieve gewichts­informatie zou het risico op een ongeval, met name op zee, vergroten.

Over Contargo

Met een jaarlijks transportvolume van 2,3 miljoen TEU behoort Contargo tot de grote logistieke containernetwerken in Europa. Contargo integreert het containervervoer tussen de westelijke zeehavens, de Duitse Noordzeehavens en het Europese achterland. De onderneming beschikt in Duitsland, Frankrijk, Zwitserland en Tsjechië over 25 containerterminals. Op zeven locaties in Duitsland, Nederland en België is Contargo met een kantoor vertegenwoordigd. Bovendien exploiteert de onderneming eigen scheeps- en spoorlijnen. De 868 medewerkers waren in 2015 goed voor een jaaromzet van 405 miljoen euro.