Nieuwe tool PostSpeaker vergroot social mediabereik via ambassadeurs

Contentmarketeer Peter Boots (contentmarketingbureau Van de inhoud) en software developer Satya van Heummen (Epic Development) hebben een social sharing tool ontwikkeld waarmee organisaties automatisch berichten kunnen plaatsen op de sociale media van hun ambassadeurs: PostSpeaker.

Peter Boots legt uit hoe hij het idee is ontstaan: “Voor een van onze klanten zochten we naar een manier om je sociale bereik te vergroten zonder meteen te hoeven adverteren. Een van de beste manieren is om daarvoor je ambassadeurs in te zetten. In dit geval ging het om organisaties die dezelfde dienst leveren, maar het zouden ook fans, collega’s, leden, mede-organisatoren of andere belanghebbenden kunnen zijn. Oftewel, mensen en partijen die bereid zijn jouw content te delen.

Dat delen valt in de praktijk echter niet mee. De bereidheid is er misschien wel, maar of men vergeet het, heeft het te druk of vindt het teveel gedoe. Met als gevolg dat je veel tijd kwijt bent om er elke keer weer achteraan te gaan en nooit weet hoe vaak een bericht gedeeld gaat worden. Daar hebben we iets op bedacht.

Het achterliggende idee bij PostSpeaker is dat als ambassadeurs vooraf weten wat jij wilt delen, dat het niet nodig is om bij ieder bericht te vragen of ze het willen delen. Dan is één keer voldoende en kan het delen ‘by default’. Als ze dan ook nog de optie hebben om een bericht aan te passen of te wijzen, dan is de moeite minimaal en de controle optimaal. PostSpeaker biedt die mogelijkheid.”

Van Heummen legt uit hoe het werkt werkt: “Nadat je een account hebt gemaakt, kun je jouw ambassadeurs uitnodigen om promoter te worden. Als ze daarop ingaan en hun social media accounts hebben gekoppeld, kun je campagnes opzetten en berichten gaan inplannen. Zodra die zijn ingepland, ontvangen de promoters per mail een overzicht en krijgen ze, voordat het gepost wordt, de gelegenheid om een bericht aan te passen of af te wijzen.”

Via PostSpeaker kunnen berichten geplaatst worden op Facebook (zowel pages als persoonlijke pagina’s), LinkedIn en Twitter accounts. De tool is zowel in het Nederlands als in het Engels beschikbaar vanaf 49 euro per maand en biedt een gratis proefperiode van twee weken (langer op aanvraag).

Peter Boots

Eigenaar contentmarketingbureau Van de inhoud in Amsterdam.