MPARE introduceert revolutionair systeem voor onafhankelijk meten en delen van energiegegevens

Duiven, 11 januari 2013 – Technologiebedrijf MPARE introduceert een totaal nieuw systeem waarmee klanten zelf energiegegevens kunnen beheren en naar eigen wens kunnen delen met anderen. Consumenten krijgen hiermee volledige toegang én controle over hun eigen, zeer gedetailleerde meetgegevens. Het systeem van MPARE werkt onafhankelijk van de elektriciteitsmeter van het energiebedrijf en geeft gebruikers zelf volledige controle over waardevolle gegevens over hun energiehuishouding. Zij kunnen zowel stroomverbruik als eigen elektriciteitsproductie monitoren en analyseren. Ook delen van gegevens binnen energiecollectieven behoort nu tot de mogelijkheden.

Wil iemand zijn eigen energiegegevens op afstand monitoren in een speelse app, dan kan dat tegenwoordig. Maar naast de creatieve toepassingen die nu al op de markt zijn, kan er nog oneindig veel meer. Zo is het is ook mogelijk om bijvoorbeeld onderhoudscontracten af te sluiten met leveranciers van zonnepanelen, of van bepaalde huishoudelijk apparaten. Te denken valt ook aan de mogelijkheid om prestatiecontracten af te sluiten met leveranciers van energiezuinige apparatuur.

Consumenten beginnen de mogelijkheden van smart meters te ontdekken, maar zien stilaan ook de beperkingen ervan. De eerste generatie ‘slimme meters’ die op de markt is gekomen, zijn systemen waarvan de functionaliteit beperkt is. Tot nu toe kunnen zij meestal slechts gebruikmaken van wat mogelijkheden die deel uitmaken van het programma van de leverancier. Eigenlijk vergelijkbaar met de eerste computers voor tekstverwerking die de schrijfmachine ooit hebben vervangen.

MPARE heeft een geavanceerde meter ontwikkeld die volledig los van andere meetsystemen energiegegevens registreert. Door deze gegevens te koppelen aan een onafhankelijke en goed beveiligde database kunnen gebruikers die zelf beheren. Maar ook het ontwikkelen en gebruiken van allerlei apps is mogelijk. Dit biedt consumenten oneindig veel flexibiliteit om op een intelligente manier gebruik te maken van hun energiedata. Niet wat een individuele dienstverlener toevallig interessant vindt om te weten, maar wat de consument zelf relevant vindt, bepaalt voortaan met welke energiegerelateerde apps hij aan de slag gaat.

Ron Mulders, Algemeen Directeur van MPARE: “Wij zijn er van overtuigd dat deze benadering écht revolutionair is. Ons systeem geeft consumenten niet alleen zelf alle controle, maar opent ook de mogelijkheid voor allerlei vormen van nieuwe dienstverlening. Voor energiecollectieven, woningcorporaties, organisaties met verduurzamingsprogramma’s is dit heel erg interessant. Maar ook voor fabrikanten van elektronische apparatuur en onderhoudsbedrijven.”

Het door MPARE ontwikkelde systeem is en wordt uitvoerig getest, zowel in laboratoria als in de praktijk. Het bedrijf verzorgt desgewenst ook installatie op grote schaal en staat open voor samenwerking met meer app-ontwikkelaars, dienstverleners en producenten van elektronische apparatuur. Meer informatie is beschikbaar via de website www.mpare.net. Belangstellenden kunnen contact opnemen met MPARE B.V. gevestigd aan Stenograaf 1, 6921 EX Duiven Duiven, e-mail: info@mpare.net

Noot voor de redactie:

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ewold de Bruijne van
Brightmen and Coolwords, bureau voor strategische communicatie
Tel. 06 – 182 603 52
E-mail: ewold@bmcw.nl

Ewold de Bruijne

Brightmen and Coolwords is een bureau voor strategische communicatie.