Jaarcijfers maken door De Bruijn & Partners

Jaarcijfers maken, een complex werkje!

Jaarcijfers maken, het financiële eindverslag van je bedrijf. In het financiële eindverslag van je bedrijf beschrijf je wat je in het boekjaar hebt gedaan. Het is belangrijk dat de jaarcijfers goed aansluiten op de administratie. Het bewaren van bewijzen van inkomsten en uitgaven is daarom van groot belang.

Jaarrekening opstellen, ook ik?

Niet alle ondernemers moeten de jaarcijfers maken. Voor bepaalde ondernemingsvormen is het maken van een jaarrekening niet verplicht. Zo is het voor de rechtsvorm van ZZP’er niet noodzakelijk om een jaarrekening op te stellen. Voor de onderstaande rechtsvormen is het wel verplicht om een jaarrekening op te stellen:

• Een besloten vennootschap.
  • Een naamloze vennootschap.
  • Een stichting.
  • Een vereniging.
  • Een coöperatie/onderlinge waarborgmaatschappij.

Voor een ZZP’er is het dus, zoals eerder gezegd, niet noodzakelijk om een jaarrekening op te stellen. Wat je als ZZP’er wel moet doen is het zorgen voor een balans en winst- en verliesrekening.

Jaarcijfers uitbesteden

Veel ondernemers nemen vanaf het begin een administrateur of accountant in de arm om ervoor te zorgen dat de ondernemer zich geen zorgen hoeft te maken over dat gedeelte. De administrateur zal de zorg dragen voor het bijhouden van de boekhouding en ook zorg dragen voor het maken van de jaarcijfers.

Onderdelen van een jaarrekening

Uit welke onderdelen bestaat de jaarrekening nou eigenlijk? Een jaarrekening bestaat uit drie onderdelen: de balans, de winst- en verliesrekening en de toelichting op de winst- en verliesrekening. Hoeveel financiële informatie in de jaarrekening moet staan is afhankelijk van de bedrijfsgrootte.

Balans

De balans is niets meer dan een momentopname van de financiele status van het bedrijf. De balans wordt meestal opgemaakt op de 31ste december. De balans geeft een actueel overzicht weer van alles wat er gebeurt binnen het bedrijf.

Winst- en verliesrekening

De winst- en verliesrekening is een overzicht van alle inkomsten en uitgaven die in het boekjaar zijn gemaakt. Door dit overzicht krijgt de ondernemer een beter inzicht in de financiele status van de onderneming.

Toelichting

In de toelichting op de winst- en verliesrekening staat bijvoorbeeld hoeveel werknemers het bedrijf telt, maar voor grotere ondernemingen moet bijvoorbeeld betalingen aan de directie worden vermeldt. Als grote onderneming is ook een accountantsverklaring en jaarverslag verplicht.

Op zoek naar een administrateur of accountants die de jaarcijfers maken kan? Neem dan contact op met De Bruijn & Partners!

gerardkempers