Is zilver eigenlijk goud op anabole steroïden ?

Waarom Mario Draghi zal aantonen dat zilver eigenlijk goud op anabole steroïden is!!! Op het eerste gezicht is dit een vreemde titel boven een blog, want de meeste lezers zullen met de beste wil van de wereld weinig of geen verband zien tussen ECB-president Mario Draghi en het universum van de edelmetalen. Eén en ander verdient daarom een woordje uitleg. Want de link tussen de ECB en de goud- en zilvermarkt is er wel degelijk. Het verband dient gezocht te worden in de monetaire politiek die de Europese Centrale Bank momenteel voert.

Die ECB is deze maand begonnen met het inkopen van bedrijfsobligaties in het kader van de voortzetting van haar politiek van quantative easing. Het inkopen van grote hoeveelheden staatsobligaties bleek onvoldoende resultaten op te leveren en dus werd het programma uitgebreid. Maar het aanbod aan bedrijfsobligaties van betrouwbare emittenten is relatief beperkt, zodat Draghi geleidelijk aan de ladder zal moeten afdalen om tenslotte te eindigen met het inkopen van junk bonds. Want anders zal hij onmogelijk voldoende schulden vinden om te monetariseren.

Of met andere woorden: Draghi is volop bezig om het boeltje grondig om zeep te helpen en dat is een evolutie die in de kaart van de edelmetalen speelt. Adrian Ash, head of research bij online-trading service BullionVault, wrijft zich nu al in de handen wanneer hij denkt wat de toekomst voor beleggers in goud, zilver en platina in petto heeft. Maar de aandacht van Ash gaat vooral uit naar zilver, dat door hem als een turbo op goud wordt omschreven. De zilvermarkt kan ontploffen wanneer duidelijk wordt dat het geklungel van Mario Draghi (en van de andere centrale bankiers) fout zal aflopen.

Ash stelt vast dat steeds meer geld naar de zilvermarkt vloeit. Het is namelijk al van 2011 geleden dat er nog zoveel belegd werd in zilver. De verkopen van zilveren munten zoals Eagles en Maple Leafs tonen dit overduidelijk aan, deze verkopen zitten steil in de lift. Zilverfondsen bieden ten opzichte van goudfondsen nog steeds fors groeipotentieel, want qua omvang zijn ze nog steeds een heel stuk kleiner. Volgens Bloomberg is momenteel 11 miljard dollar in zilverfondsen belegd, of amper 15% van de totale bedragen die in goudfondsen belegd zijn. Een ontdekking van zilver op relatief grote schaal kan in een mum van tijd tot een explosie van de zilverprijs leiden. Dit is DE moment om fysiek zilver in te slaan. Op de website van www.mucrogold.be kan je alle maten, soorten en gewichten kopen zowel in baarvorm als muntvorm.

Guido Croket

Investeringen in goud en zilver - munten en baren