IPsoft lost 10 miljoen IT-incidenten op zonder menselijke tussenkomst

Ruim 300.000 mandagen besparing door toepassing van autonomics

Amsterdam, 24 juli 2012 IPsoft heeft vandaag bekend gemaakt dat een belangrijke mijlpaal is gepasseerd: de autonome expertsystemen van het bedrijf hebben 10 miljoen IT-incidenten bij klanten afgewikkeld zonder enige menselijke tussenkomst.

IPsoft heeft deze prestatie gerealiseerd in een gedenkwaardig jaar, namelijk het jaar waarin wordt gevierd dat Alan Turing 100 jaar geleden is geboren. Hij was de computerwetenschapper die zo’n zestig jaar geleden de wereldberoemde vraagstelling poneerde: “Kunnen machines denken?”

Chetan Dube, de CEO van IPsoft, geeft als antwoord: “Er bestaan nog steeds geen kloons van mensen die voor alle mogelijke verschillende taken kunnen worden ingezet. Maar we zien wel dat machines binnen specifiek afgebakende gebieden steeds vaker wedijveren met menselijke intelligentie. Deze afgebakende gebieden zullen steeds meer worden geïntegreerd. Terwijl machines doorgaan met leren, kunnen zij zichzelf aanpassen en zullen ze excelleren in deze domeinen. Het definitieve antwoord op de zes decennia oude Turingtest zal echter pas gegeven kunnen worden wanneer machines eenmaal op gelijk intelligentieniveau staan met mensen. Met het bereiken van de mijlpaal van het 10 miljoenste opgeloste incident, heeft IPsoft empirisch aangetoond dat in de wereld van IT-beheer voor verschillende van ’s werelds 2000 grootste bedrijven het tijdperk van machine-intelligentie inmiddels is aangebroken.”

De 10-miljoengrens die is gepasseerd, vertegenwoordigt het aantal incidenten dat autonoom is afgehandeld door IPcenter versie 3, het beheerplatform van IPsoft, sinds de introductie hiervan in het najaar van 2009. Via IPcenter, zijn de expertsystemen van IPsoft in staat om een serie gecontroleerde beslissingen te nemen. Autonomics kan worden toegepast op ieder IT-proces en is altijd mogelijk wanneer er in de programmatuur kan worden beschreven wat het pad is dat voert van een uitgangspositie naar een uiteindelijk doel. Zelfs de meest gecompliceerde processen kunnen in kleinere elementen worden opgedeeld, bestaande uit een lange maar eenvoudige reeks van aan elkaar gekoppelde beslissingen. Wanneer als basis wordt uitgegaan van een algemeen wereldwijd gemiddelde oplostijd van 15 minuten per IT-incident bij een traditionele werkwijze, heeft IPsoft sinds de introductie van IPcenter V3naar schatting meer dan 300.000 mandagen werk bespaard door het gebruik van autonomics.

Typische toepassingen van autonomics in IT-beheer betreffen incident management, change management, release management, en problem management. Zelfs als het gebruik van autonomics alleen niet volstaat om een incident op te lossen, kunnen virtuele engineers op vele manieren assistentie verlenen aan menselijke IT-engineers. Zo kunnen autonome systemen bijvoorbeeld data aandragen, pogingen doen om processen opnieuw op te starten, telefonisch contact opnemen met menselijke IT-engineers en tickets updaten.

‘‘Het passeren van de 10 miljoengrens is een enorme prestatie voor ons bedrijf en ook voor het gebruik van autonomics.’’ aldus Frank Lansink, Board Member verantwoordelijk voor onder andere IPsoft in de Benelux. “Het automatiseren van processen is goedkoper dan het werk door mensen laten doen. Bovendien betekent dit dat de menselijke operators die zich met IT bezighouden, zich kunnen concentreren op de echte uitzonderingen. Zij zullen hun werk minder saai vinden en er meer voldoening uithalen.”

Lansink concludeert: ‘’Wij zijn er volledig op gefocust om bedrijven te helpen hun IT-problemen op te lossen en er aan bij te dragen dat hun business zo sterk is als die maar zijn kan.  Autonomics heeft een geweldige ontwikkeling doorgemaakt sinds Turing oorspronkelijk het concept formuleerde. Wij zijn er uitermate trots op dat wij op basis van zijn uitgangspunt hebben voort kunnen bouwen. Maar vooral zijn wij trots dat wij bedrijven kunnen helpen om één van hun grootste uitdagingen succesvol het hoofd te bieden: het maximaliseren van de beschikbaarheid van hun systemen.’’

Noot voor de redactie:

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ewold de Bruijne vanBrightmen and Coolwords, bureau voor strategische communicatie

Tel. 06 – 182 603 52
E-mail: ewold@bmcw.nl

Over IPsoft
IPsoft is een wereldwijd opererend managed services bedrijf dat op autonomics gebaseerde diensten aanbiedt. De onderneming heeft als missie om de wereld vooruit te helpen met intelligente expertsystemen. Daartoe exploiteert IPsoft zelflerende, zelfhelende, cognitieve systemen voor IT-infrastructuren, cloud-orkestratie, fraudepreventie en automatisering van bedrijfsprocessen. De unieke propositie van het gebruik van autonomics stelt klanten in staat technologie effectief te managen, vermindert de kans op menselijke fouten, en resulteert in hogere beschikbaarheid. Met een hoofdkantoor in New York City, beschikt IPsoft over bedrijfsactiviteiten in tien verschillende landen verspreid over Noord-Amerika, Europa en Azië-Pacific die samen ondersteuning bieden aan zakelijke klanten, dienstverleners en telecommunicatiebedrijven. Het hoofdkantoor van IPsoft in Nederland bevindt zich in Amsterdam.

Ewold de Bruijne

Brightmen and Coolwords is een bureau voor strategische communicatie.