Innovatie op innoveren

Het grip krijgen op innovatie is iets waar veel zorgorganisaties mee worstelen. Met veel enthousiasme en energie start men met een idee om daarna veelal gedemotiveerd te eindigen met beperkt succes. De Innovatie Carrousel leert zorgorganisaties succesvol te innoveren.

Justified Management ziet zorgorganisaties worstelen met innovaties. Vandaag een idee, morgen de middelen en dan een lang traject met hoge kosten en beperkt resultaat. Hoezo een goed idee? Innovatie moet gekoppeld zijn aan de strategie van de organisatie. Het kan alleen bijdragen als innovatie onderdeel is van de bedrijfsvoering én er regie op is. De Innovatie Carrousel bewerkstelligt dit. Bestuurders moeten betrokken zijn, stellen de prioriteiten en dienen opdrachtgeverschap te adopteren. Op deze manier creëer je duidelijkheid voor iedereen en behoud je de regie over het innovatieproces. De Innovatie Carrousel voorkomt de vele valkuilen en leert organisaties succesvol te innoveren.

Innoveren, vernieuwen is een continu proces. Het stelt zorgorganisaties in staat te bewegen naar gelang de wetgeving, het overheidsbeleid, de patiënten/cliënten, de interne organisatie of de technische ontwikkelingen, dit van ze vraagt. Bij deze beweging is draagvlak en commitment essentieel, van de werkvloer tot aan de Raad van Bestuur en vice versa. De Innovatie Carrousel bestaat uit vier fasen en bevat de essentie van gestructureerd en transparant innoveren. Succesvolle innovaties zijn pas succesvol als de implementatie ervan optimaal is. Met de Innovatie Carrousel creëer je de beste basis die voorwaardelijk is voor de implementatie. De kunst is dan ook tijdens de ontwikkeling en implementatie van de innovatie de basis vast te houden. Bij bijvoorbeeld omvangrijke vernieuwingen of innovaties met een grote gedragsverandercomponent is de begeleiding van een externe adviseur of projectmanager geen overbodige luxe. Maar essentieel is en blijft de basis en die kan de Innovatie Carrousel bieden.

Justified Management is een onafhankelijk organisatieadvies bureau en adviseert haar klanten over bedrijfsvoering vraagstukken, implementeert het gegeven advies en coacht management. Justified Management onderscheidt zich door kennis van integrale bedrijfsvoering binnen de zorg te combineren met visie en inhoudelijke kennis over actuele strategische thema’s.