Huize Agnes 5 jaar: reden voor een feestje

Op 12 oktober 2011 bestaat het project Huize Agnes van de Stichting Agnes van Leeuwenberch  vijf jaar. Met dit project, dat onder leiding staat van Henny van den Nagel, heeft de stichting de afgelopen jaren een bijdrage geleverd aan een samenleving die menswaardig omgaat met vrouwen en kinderen zonder papieren.

Op 14 oktober is het tijd voor een feestje. Het vijfjarig bestaan wordt gevierd met een receptie voor genodigden en een feest voor (oud)bewoners en vrijwilligers. Later in het jubileumjaar zal er nog een symposium georganiseerd worden met als thema “Het huidige asielbeleid houdt te weinig rekening met de specifieke problematiek van de vrouw”.

De afgelopen vijf jaar was een komen en gaan van nieuwe gezichten. Nu wonen er zeven volwassenen en zeven kinderen in Huize Agnes, maar in de afgelopen 5 jaar heeft het huis in totaal 93 bewoners gehad, zowel vrouwen als kinderen. Helaas heeft Huize Agnes ook vrouwen en kinderen niet kunnen plaatsen. Met meer subsidie en een geschikt pand zou de stichting ook deze vrouwen en kinderen zonder verblijfsvergunning een welverdiend onderdak kunnen bieden.

De Stichting Agnes van Leeuwenberch heeft de afgelopen jaren haar financiële ups en downs gekend. Het blijft ieder jaar lastig om de begroting voor de exploitatie rond te krijgen. De stichting krijgt uiteraard hulp van de Gemeente en enkele fondsen, maar zonder de hulp van donateurs zou het huis niet kunnen bestaan.

Voor meer informatie kunt u kijken op onze website: http://www.agnesvanleeuwenberch.nl

Huize Agnes

Huize Agnes biedt tijdelijke opvang aan vrouwen en hun kinderen die zonder geldige verblijfspapieren in Nederland zijn. Op dit moment zwerven deze vrouwen met hun kinderen nog te vaak over straat, omdat zij geen gebruik kunnen maken van Nederlandse voorzieningen. Deze groep vrouwen is te kwetsbaar om op straat of in de daklozenopvang te leven. De stichting Agnes van Leeuwenberch vindt dat deze groep een veilig onderkomen verdient en wil deze vrouwen, met of zonder hun kinderen, daarom de mogelijkheid bieden een half jaar in haar huis te wonen. Huize Agnes is een plek waar misbruik niet steeds op de loer ligt: een veilige plek waar vrouwen tot rust kunnen komen en zich geen zorgen hoeven maken over de volgende maaltijd of een slaapplaats voor de nacht, een plek waar ze kunnen nadenken over hun toekomst. Om deze vrouwen nieuw perspectief te bieden, leggen we daarnaast contact met diverse instanties die hen kunnen helpen bij het verkrijgen van een verblijfsstatus, terugkeer naar hun land van herkomst of heremigratie naar een ander land. Wie zijn zij? De achtergronden van vrouwen die zonder geldige papieren in Nederland verblijven, zijn divers. Dat geldt dus ook voor de bewoonsters van huize Agnes. Het zijn vrouwen die hun land ontvlucht zijn, bijvoorbeeld vanwege oorlog of omdat zij in aanraking kwamen met een onderdrukkend regime, of die door toedoen van mensensmokkelaars in Nederland in de prostitutie zijn terechtgekomen, maar ook zij, die hierheen kwamen omdat zij hoopten hier een beter bestaan op te kunnen bouwen, behoren tot de doelgroep van stichting Agnes van Leeuwenberch. In principe komt iedere vrouw die zonder verblijfspapieren in Nederland is, in aanmerking voor een plaats in huize Agnes. De stichting wil niet oordelen over de redenen van hun verblijf in Nederland.