Hoe kies ik een CRM pakket?

Om te beginnen met een CRM pakketselectie is het belangrijk om te weten wat de doelstellingen zijn van uw organisatie. Aan de hand van deze doelstellingen kan een CRM systeem opgesteld worden die dienend is aan de doelstellingen die in de toekomst gehaald willen worden. Om tot een juiste afstemming te komen maken wij bij CRM excellence gebruik van een blauwdruk. In deze blauwdruk staat onder anderen beschreven wat de gekozen strategie is en welke functionele en technische vereisten er bij een CRM project komen kijken.

CRM blauwdruk als basis

Bij een CRM blauwdruk wordt er een specifiek plan voor uw organisatie opgesteld. Met dit plan wordt er structuur gebracht in het selectieproces van een CRM systeem. Hierin wordt duidelijk welke informatie nodig is om een succesvol CRM beleid op te zetten. Hiermee wordt de basis gelegd voor de organisatorische keuzes en de inrichting daarvan bij een implementatie van een CRM beleid. Daarnaast worden er eisen gesteld waar de rapportages uit het CRM systeem volgens het bedrijf aan moeten voldoen. Ook wordt hierbij gekeken naar de juiste samenwerking met de leverancier van de software.

Interne duidelijkheid

Deze blauwdruk zorgt ook voor meer duidelijkheid binnen een organisatie. Aan de hand hiervan is het voor medewerkers duidelijk wat het doel van de investering in CRM is en wat dit voor hen gaat betekenen. Een ander voordeel van deze blauwdruk is dat het als startpunt van de implementatie van CRM fungeert. Dit vanwege het feit dat hierin de uitdagingen en aandachtspunten ten aanzien van de functionele en organisatorische implementatie beschreven staan.

Rose-Anne