Het verschil maken met digitaal werken

Stel je eens voor: tegelijkertijd in hetzelfde document werken als jouw collega, via een app zien welke collega’s aanwezig zijn en waar je hen kan vinden of even snel thuis checken of een vergaderruimte beschikbaar is.

Veel mensen kiezen er tegenwoordig voor om deels thuis te werken. Ze werken online dan in dezelfde ‘omgeving’, als op hun werk. Digitaal werken biedt zoveel mogelijkheden, die velen nog onbenut laten of niet eens van de op de hoogte zijn.

En hoewel alle genoemde voordelen werken een stuk gemakkelijker maakt, blijft de sleutel tot succes een werknemer die gemotiveerd is en mogelijkheden zo goed mogelijk benut.

Als een organisatie de overstap wil maken naar digitaal werken, dan is het van belang om eerst ervoor te zorgen dat onderlinge samenwerking gestroomlijnd verloopt. Hiervoor heb je opties als sociale intranet of samenwerkingstools, noem maar op.

Naast dat digitaal werken voor gemak zorgt, brengt het ook voordelen met zich mee. Denk aan minder printwerk, dus minder papierverbruik, en werk wordt leuker. Daarnaast geeft het een werknemer ook meer verantwoordelijkheid. De baas is er immers niet om continu mee te kijken wat de werknemer aan het uitspoken is. Plus, het creëert informeler contact tussen collega’s. Wat samenwerking ten goede komt.

YNNO

Bij adviesbureau YNNO weten zij heel goed hoe zij digitaal moeten werken en hierbij bedrijven moeten begeleiden. Bij tal van organisaties hebben zij een digitale werkomgeving geïmplementeerd. Het bedrijf gelooft in maatwerk, want ieder bedrijf is uniek.

Nore